BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy wychowawcze rodziców
Instytucja:
Data: [2001]
Badacz: Mirosława Nerło
Abstrakt:

Głównym celem badań (dotyczyły one hipotetycznego określania przez rodziców poziomu dysleksji u swoich dzieci) było określenie stosunku rodziców do dziecka w kontekście relacji między wychowującym a wychowywanym. Wykorzystano Kwestionariusz Diagnostyczny Postaw Wychowawczych (oprac. Littman, E. i Kasielke, E.). Założono następujące aspekty badań: wychowywanie w konkretnych sytuacjach, postawa rodziców, która zaświadczała o ich własnej osobie, oraz oczekiwania wychowawcze rodziców względem dzieci. Zastosowane narzędzie empiryczne zbudowano na zasadzie dziewięciu skal (autorytaryzm; łagodność, pobłażliwość; styl nadopiekuńczo-lękowy; styl kontrolujący zachowanie; niekontrolowana stymulacja, dystans emocjonalny; rygoryzm-surowość; wychowanie materialne; gotowość do wydawania fizycznych kar), które determinują dwa wymiary postaw rodziców względem dzieci: autokratyzm/wrogość oraz łagodność/wyrozumiałość. Badanie objęło próbę 40 matek i 40 ojców. Dobór próby do badań miał charakter celowy (szukano rodziców dzieci w wieku 5-6 lat). Teren badawczy obejmował duże i małe miasta oraz wsie. Dodatkową techniką badawczą była analiza skupień (według metody k-średnich) i na jej podstawie przeprowadzono analizę wariancji. Wyniki badań kwestionariuszowych nie różnicują postaw u matek i ojców w odniesieniu do dzieci (wysoki poziom kontroli zachowania przy tendencji stosowania środków materialnych w wychowaniu stylem nadopiekuńczo-lękowym). Analiza skupień dostarczyła wyników sprzecznych z powyższymi.

Deskryptory TESE: wychowanie w rodzinie, wychowawca, opieka nad dzieckiem, wkład rodziców, relacja rodzice – dziecko
TESE descriptors: family education, educational childcare staff, childcare, parental contribution, parent-child relation
Publikacje:
  • Nerło, M. (2003). Postawy wychowawcze rodziców. Forum Oświatowe, 2, 5-29.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"