Tytuł badania: |
Postawy wychowawcze matek a doświadczenie kryzysu w wartościowaniu przez ich córki |
Instytucja: |
|
Data: |
[1996] |
Badacz: |
Małgorzata Sitarczyk |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu identyfikację zależności między postawami rodzicielskimi matek a kryzysem w wartościowaniu doświadczanym przez ich córki. Próba badawcza liczyła 50 dziewcząt uczęszczających do jednego z lubelskich liceów ogólnokształcących. Dobór respondentek miał charakter celowy (kryterium stanowił wiek od 17 do 18 lat). Do zebrania materiału wykorzystano Kwestionariusz do Badania Kryzysu w Wartościowaniu (KKW) P. Olesia (1988) oraz Kwestionariusz Stosunków Między Rodzicami a Dziećmi PCR (The Parent-Child Relations Questionnaire). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że trudności córek z uporządkowaniem wartości w hierarchię były dodatnio skorelowane z postawą odrzucającą matki. Poczucie zagubienia wartości oraz brak tych wartości wiązały się z postawami odrzucającą i kochającą. Dezintegracja w wartościowaniu (rozbieżność między wartościami uznawanymi intelektualnie, odczuwanymi emocjonalnie i realizowanymi) skorelowana była z kolei z postawą kochającą matki. |
Deskryptory TESE: |
postawa, wychowanie dziecka, psychologia, płeć żeńska, rodzice, relacje interpersonalne, relacja rodzice – dziecko |
TESE descriptors: |
attitude, child rearing, psychology, female, parents, interpersonal relations, parent-child relation |
Publikacje: |
- Sitarczyk, M. (1996/1997). Postawy wychowawcze matek a doświadczenie kryzysu w wartościowaniu przez ich córki. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 9/10, 227-238.
|