BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: „Tam i z powrotem”. O próbach rzekomego unikania wykluczenia społecznego przez podejmowanie studiów pedagogicznych
Instytucja:
Data: [2003]
Badacz: Adela Kożyczkowska, Małgorzata Lewartowska-Zychowicz
Abstrakt:

Przedmiotem badania była weryfikacja przyczyn wybierania przez absolwentów szkół średnich kierunku pedagogika. Odpowiedzi poszukiwano poprzez analizę dokumentacji kandydatów na pedagogiczne magisterskie studia uzupełniające na Uniwersytecie Gdańskim (łącznie przeanalizowano 92 teczki). Kandydatów podzielono na dwie próby: absolwentów liceum ogólnokształcącego (62 osoby) oraz absolwentów zawodowego cyklu kształcenia (30 osób). Wyniki badań jednoznacznie wskazują, że kandydaci na studia pedagogiczne w trybie zaocznym odznaczają się w szczególności niską średnią ocen i – co się z tym wiąże – brakiem sukcesów szkolnych. Zależności wynikające z przeprowadzonych badań pokazują, że absolwenci średnich szkół zawodowych częściej (co nie oznacza: skuteczniej) podejmują próbę dostania się na studia pedagogiczne. Związane jest to z coraz bardziej powszechnym zjawiskiem studiowania, pomimo ich wcześniejszych osiągnięć szkolnych.

Deskryptory TESE: studia wyższe, planowanie, kształcenie formalne, student, edukacja
TESE descriptors: higher education course, planning, formal education, student, education
Publikacje:
  • Lewartowska-Zychowicz, M. i Kożyczkowska, A. (2005). „Tam i z powrotem”. O próbach rzekomego unikania wykluczenia społecznego przez podejmowanie studiów pedagogicznych. Forum Oświatowe, 2, 151-160.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"