Tytuł badania: |
„Tam i z powrotem”. O próbach rzekomego unikania wykluczenia społecznego przez podejmowanie studiów pedagogicznych |
Instytucja: |
|
Data: |
[2003] |
Badacz: |
Adela Kożyczkowska, Małgorzata Lewartowska-Zychowicz |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania była weryfikacja przyczyn wybierania przez absolwentów szkół średnich kierunku pedagogika. Odpowiedzi poszukiwano poprzez analizę dokumentacji kandydatów na pedagogiczne magisterskie studia uzupełniające na Uniwersytecie Gdańskim (łącznie przeanalizowano 92 teczki). Kandydatów podzielono na dwie próby: absolwentów liceum ogólnokształcącego (62 osoby) oraz absolwentów zawodowego cyklu kształcenia (30 osób). Wyniki badań jednoznacznie wskazują, że kandydaci na studia pedagogiczne w trybie zaocznym odznaczają się w szczególności niską średnią ocen i – co się z tym wiąże – brakiem sukcesów szkolnych. Zależności wynikające z przeprowadzonych badań pokazują, że absolwenci średnich szkół zawodowych częściej (co nie oznacza: skuteczniej) podejmują próbę dostania się na studia pedagogiczne. Związane jest to z coraz bardziej powszechnym zjawiskiem studiowania, pomimo ich wcześniejszych osiągnięć szkolnych. |
Deskryptory TESE: |
studia wyższe, planowanie, kształcenie formalne, student, edukacja |
TESE descriptors: |
higher education course, planning, formal education, student, education |
Publikacje: |
- Lewartowska-Zychowicz, M. i Kożyczkowska, A. (2005). „Tam i z powrotem”. O próbach rzekomego unikania wykluczenia społecznego przez podejmowanie studiów pedagogicznych. Forum Oświatowe, 2, 151-160.
|