Abstrakt: |
Celem badania było poznanie wpływu tańca integracyjnego na samopoczucie dzieci niepełnosprawnych ruchowo. Posłużono się metodą studium przypadku z wykorzystaniem techniki analizy dokumentów i wywiadu oraz testem niedokończonych zdań dostosowanym do możliwości percepcyjnych badanych dzieci. Badaniem objęto dzieci uczęszczające na zajęcia tańca integracyjnego w Szkole Podstawowej nr 51 w Bytomiu w ramach społecznego projektu utworzenia Integracyjnego Teatru Tańca „Mały Kierunek”. Na zajęcia uczęszczało 15 dzieci, w tym pięcioro niepełnosprawnych ruchowo. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że udział w zajęciach tańca integracyjnego umożliwiał dzieciom niepełnosprawnym ruchowo realizację potrzeb psychicznych w postaci wzmocnienia wiary we własne siły i możliwości, podniesienia poczucia własnej wartości i pewności siebie, zaspokajania potrzeby uwalniania emocji i energii, zapewniania poczucia radości i satysfakcji oraz mobilizowania do pokonywania trudności. Zajęcia sprawiały również, że dzieci niepełnosprawne doświadczały poczucia przynależności do grupy, dążyły do osiągnięcia wspólnego celu, zachęcane były do współpracy i współdziałania, miały możliwość integrowania się z grupą i zacieśnienia więzi emocjonalnych z innymi uczestnikami zajęć. |