Obserwuj
Tytuł badania: |
Pierwsze doświadczenia związane z wprowadzaniem szkolnej interwencji wobec uczniów używających substancji psychoaktywnych |
Instytucja: |
|
Data: |
listopad 1999 – listopad 2000 |
Badacz: |
Anna Borucka, Katarzyna Okulicz-Kozaryn, Agnieszka Pisarska |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy efektywności interwencji stosowanych w szkolnych warunkach wobec uczniów zażywających substancji psychoaktywnych. W pierwszym etapie badania materiał gromadzono za pomocą ankiety, którą wypełniali respondenci (23 osoby – w tym 14 pedagogów oraz dziewięć pielęgniarek), w drugim etapie posłużono się metodą wywiadu grupowego (próba liczyła dziewięciu pedagogów). Teren badań stanowiło łącznie 14 szkół (10 szkół podstawowych, dwa gimnazja oraz dwa licea ogólnokształcące na terenie gminy Warszawa-Bemowo). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że szkolenie dotyczące metody interwencji było dobrze przyjęte i pozytywnie ocenione przez respondentów. Oceny poszczególnych fragmentów szkolenia wahały się między 4,6 a 4,9. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami największą zaletą szkolenia okazała się część dotycząca regulacji prawnych związanych z działaniami interwencyjnymi w szkołach (pielęgniarki oceniły najwyżej część związaną z informacjami na temat substancji psychoaktywnych, a także pracą nad postawą wobec osoby zażywającej narkotyki). Dodatkowo ustalono, że do przeszkód stosowania procedury interwencji w szkole należały m.in.: przepływ informacji między pracownikami szkoły, brak odpowiednich zapisów w statutach szkół czy brak możliwości stosowania w szkole konsekwencji, motywujących do zmiany zachowania uczniów, którzy sięgają po narkotyki. |
Autorskie słowa kluczowe: |
młodzież, wczesna interwencja, używanie substancji psychoaktywnych |
Author's Keywords: |
adolescents, school intervention method, drug use |
Deskryptory TESE: |
wychowanie dziecka, szkoła, uczeń, młodzież, narkomania, profilaktyka |
TESE descriptors: |
child rearing, school, pupil, youth, drug abuse, prevention |
Publikacje: |
- Borucka, A., Okulicz-Kozaryn, K. i Pisarska, A. (2002). Pierwsze doświadczenia związane z wprowadzaniem szkolnej interwencji wobec uczniów używających substancji psychoaktywnych. Alkoholizm i Narkomania, 2, 241-251.
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.