BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pierwsze doświadczenia związane z wprowadzaniem szkolnej interwencji wobec uczniów używających substancji psychoaktywnych
Instytucja:
Data: listopad 1999 – listopad 2000
Badacz: Anna Borucka, Katarzyna Okulicz-Kozaryn, Agnieszka Pisarska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy efektywności interwencji stosowanych w szkolnych warunkach wobec uczniów zażywających substancji psychoaktywnych. W pierwszym etapie badania materiał gromadzono za pomocą ankiety, którą wypełniali respondenci (23 osoby – w tym 14 pedagogów oraz dziewięć pielęgniarek), w drugim etapie posłużono się metodą wywiadu grupowego (próba liczyła dziewięciu pedagogów). Teren badań stanowiło łącznie 14 szkół (10 szkół podstawowych, dwa gimnazja oraz dwa licea ogólnokształcące na terenie gminy Warszawa-Bemowo). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że szkolenie dotyczące metody interwencji było dobrze przyjęte i pozytywnie ocenione przez respondentów. Oceny poszczególnych fragmentów szkolenia wahały się między 4,6 a 4,9. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami największą zaletą szkolenia okazała się część dotycząca regulacji prawnych związanych z działaniami interwencyjnymi w szkołach (pielęgniarki oceniły najwyżej część związaną z informacjami na temat substancji psychoaktywnych, a także pracą nad postawą wobec osoby zażywającej narkotyki). Dodatkowo ustalono, że do przeszkód stosowania procedury interwencji w szkole należały m.in.: przepływ informacji między pracownikami szkoły, brak odpowiednich zapisów w statutach szkół czy brak możliwości stosowania w szkole konsekwencji, motywujących do zmiany zachowania uczniów, którzy sięgają po narkotyki.

Autorskie słowa kluczowe: młodzież, wczesna interwencja, używanie substancji psychoaktywnych
Author's Keywords: adolescents, school intervention method, drug use
Deskryptory TESE: wychowanie dziecka, szkoła, uczeń, młodzież, narkomania, profilaktyka
TESE descriptors: child rearing, school, pupil, youth, drug abuse, prevention
Publikacje:
  • Borucka, A., Okulicz-Kozaryn, K. i Pisarska, A. (2002). Pierwsze doświadczenia związane z wprowadzaniem szkolnej interwencji wobec uczniów używających substancji psychoaktywnych. Alkoholizm i Narkomania, 2, 241-251.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"