Obserwuj
Tytuł badania: |
Pierwsza odsłona. Społeczne i terytorialne zróżnicowanie wyników sprawdzianu szóstoklasistów i egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonych wiosną 2002 roku |
Instytucja: |
|
Data: |
2002 |
Badacz: |
Mikołaj Herbst, Jan Herczyński |
Abstrakt: |
Stwierdzono zależność między wynikami egzaminu gimnazjalnego oraz sprawdzianu szóstoklasistów a takimi czynnikami społeczno-ekonomicznymi jak (na poziomie gminy albo powiatu): stopa bezrobocia, dochody z gminy z tytułu udziału w podatku od dochodów osobistych PIT na mieszkańca, procent użytków rolnych w posiadaniu państwowym (PGR, na poziomie starego województwa). W okolicach Poznania występowała niska stopa bezrobocia i jednocześnie uczniowie uzyskali niskie wyniki w obu testach. Z kolei w okolicach Wrocławia i Kielc, mimo wysokiego bezrobocia, uczniowie osiągnęli wysokie wyniki w obu testach. We wszystkich typach gmin stwierdzono zależność między niską stopą bezrobocia i niskimi wynikami z egzaminów (najsilniejsza korelacja wystąpiła w miastach, najsłabsza zaś na wsi). Od stopy bezrobocia mniej zależały wyniki z części matematyczno-przyrodniczej egzaminu gimnazjalnego oraz rezultaty sprawdzianu po klasie szóstej. Na podstawie wyników analizy stwierdzono zależność między frekwencją wyborczą a wynikami testów. Najsilniejsza zależność wystąpiła w miastach, prawie niezauważalna natomiast była na wsi. Silniejsza korelacja dotyczyła frekwencji i wyników egzaminu z części humanistycznej. Zależność taką można tłumaczyć większą motywacją do nauki u dzieci, których rodzice odznaczają się aktywnością społeczną. Badacze zauważyli, że w przypadku obu egzaminów występuje częściowa nieporównywalność ocen. Pokazano to na przykładzie OKE w Łodzi, która przyjęła surowsze (niż pozostałe komisje) kryteria oceniania prac pisemnych szóstoklasistów. Badacze zwrócili również uwagę na zależność wyników testów od środowiska społecznego uczniów, czyli zasobów wyniesionych z domu. |
Deskryptory TESE: |
egzamin, środowisko społeczno-kulturowe, niedostateczne osiągnięcia w nauce, efekt uczenia się, niekorzystne położenie |
TESE descriptors: |
examination, socio-cultural environment, re-assessment, learning outcome, disadvantaged background |
Publikacje: |
- Herbst, M. i Herczyński, J. (2002). Pierwsza odsłona. Społeczne i terytorialne zróżnicowanie wyników sprawdzianu szóstoklasistów i egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonych wiosną 2002 roku. Pobrane z http://www.klub-obywatelski.org.pl/pub/IL%20-%20Raport%20-%20Edukacja.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.