BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Pierwsza odsłona. Społeczne i terytorialne zróżnicowanie wyników sprawdzianu szóstoklasistów i egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonych wiosną 2002 roku
Instytucja:
Data: 2002
Badacz: Mikołaj Herbst, Jan Herczyński
Abstrakt:

Stwierdzono zależność między wynikami egzaminu gimnazjalnego oraz sprawdzianu szóstoklasistów a takimi czynnikami społeczno-ekonomicznymi jak (na poziomie gminy albo powiatu): stopa bezrobocia, dochody z gminy z tytułu udziału w podatku od dochodów osobistych PIT na mieszkańca, procent użytków rolnych w posiadaniu państwowym (PGR, na poziomie starego województwa). W okolicach Poznania występowała niska stopa bezrobocia i jednocześnie uczniowie uzyskali niskie wyniki w obu testach. Z kolei w okolicach Wrocławia i Kielc, mimo wysokiego bezrobocia, uczniowie osiągnęli wysokie wyniki w obu testach. We wszystkich typach gmin stwierdzono zależność między niską stopą bezrobocia i niskimi wynikami z egzaminów (najsilniejsza korelacja wystąpiła w miastach, najsłabsza zaś na wsi). Od stopy bezrobocia mniej zależały wyniki z części matematyczno-przyrodniczej egzaminu gimnazjalnego oraz rezultaty sprawdzianu po klasie szóstej. Na podstawie wyników analizy stwierdzono zależność między frekwencją wyborczą a wynikami testów. Najsilniejsza zależność wystąpiła w miastach, prawie niezauważalna natomiast była na wsi. Silniejsza korelacja dotyczyła frekwencji i wyników egzaminu z części humanistycznej. Zależność taką można tłumaczyć większą motywacją do nauki u dzieci, których rodzice odznaczają się aktywnością społeczną. Badacze zauważyli, że w przypadku obu egzaminów występuje częściowa nieporównywalność ocen. Pokazano to na przykładzie OKE w Łodzi, która przyjęła surowsze (niż pozostałe komisje) kryteria oceniania prac pisemnych szóstoklasistów. Badacze zwrócili również uwagę na zależność wyników testów od środowiska społecznego uczniów, czyli zasobów wyniesionych z domu.

Deskryptory TESE: egzamin, środowisko społeczno-kulturowe, niedostateczne osiągnięcia w nauce, efekt uczenia się, niekorzystne położenie
TESE descriptors: examination, socio-cultural environment, re-assessment, learning outcome, disadvantaged background
Publikacje:
  • Herbst, M. i Herczyński, J. (2002). Pierwsza odsłona. Społeczne i terytorialne zróżnicowanie wyników sprawdzianu szóstoklasistów i egzaminu gimnazjalnego przeprowadzonych wiosną 2002 roku. Pobrane z http://www.klub-obywatelski.org.pl/pub/IL%20-%20Raport%20-%20Edukacja.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"