BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Z badań wiedzy i świadomości dzieci w wieku przedszkolnym o odpadach
Data: [2002]
Badacz: Grzegorz Bryda, Małgorzata Grodzińska-Jurczak, Agnieszka Szczęśniak
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiło: 1) określenie poziomu wiedzy i postaw względem gospodarowania odpadami komunalnymi wśród dzieci w wieku przedszkolnym (4,5 lat), a także 2) ustalenie zmian w zakresie wiadomości i reprezentowanych przyzwyczajeń w ciągu 1,5 roku edukacji przedszkolnej. W badaniu wzięło udział 77 dzieci (w tym 35 chłopców oraz 42 dziewczynki) w wieku od czterech do sześciu lat z dziewięciu losowo wybranych przedszkoli w Krakowie. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę wywiadu bezpośredniego. W wyniku przeprowadzonego badania wiedzę respondentów na temat odpadów komunalnych i gospodarowania nimi oceniono na poziome umiarkowanym. Stwierdzono, że większość dzieci wiedziała i rozumiała, co to jest odpad, gdzie powinno się je wyrzucać oraz dlaczego nie wolno śmiecić. Okazało się jednak, że wiedza na temat przetwarzania odpadów była niepełna oraz często niepoprawna. Jednocześnie zaobserwowano wyraźną zmianę wiedzy oraz percepcji o odpadach podczas uczęszczania do przedszkola (tzn. w ciągu półtora roku). Ustalono również, że wiedza badanych była determinowana takimi zmiennymi jak: płeć, wielkość placówki oraz teren zabudowy, w którym przedszkole było zlokalizowane. Ponadto odnotowano, że wraz z wiekiem w grupie chłopców istotnie wzrastała troska o estetykę i ochronę środowiska (z kolei malał wzgląd na zasady etyczne). Natomiast w grupie dziewcząt zauważono wzrost (wraz z wiekiem) wiedzy o konieczności transportu odpadów przez śmieciarki oraz formach ich utylizacji.

Deskryptory TESE: wiek, wiedza, dziecko, rozwój dziecka, wychowanie dziecka, środowisko, nauka o środowisku, ochrona środowiska
TESE descriptors: age, knowledge, child, child development, child rearing, environment, environmental education, environmental protection
Publikacje:
  • Grodzińska-Jurczak, M., Szczęśniak, A. i Bryda, G. (2003). Z badań wiedzy i świadomości dzieci w wieku przedszkolnym o odpadach. Edukacja Biologiczna i Środowiskowa, 3(7), 36-46.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"