Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiło: 1) określenie poziomu wiedzy i postaw względem gospodarowania odpadami komunalnymi wśród dzieci w wieku przedszkolnym (4,5 lat), a także 2) ustalenie zmian w zakresie wiadomości i reprezentowanych przyzwyczajeń w ciągu 1,5 roku edukacji przedszkolnej. W badaniu wzięło udział 77 dzieci (w tym 35 chłopców oraz 42 dziewczynki) w wieku od czterech do sześciu lat z dziewięciu losowo wybranych przedszkoli w Krakowie. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano metodę wywiadu bezpośredniego. W wyniku przeprowadzonego badania wiedzę respondentów na temat odpadów komunalnych i gospodarowania nimi oceniono na poziome umiarkowanym. Stwierdzono, że większość dzieci wiedziała i rozumiała, co to jest odpad, gdzie powinno się je wyrzucać oraz dlaczego nie wolno śmiecić. Okazało się jednak, że wiedza na temat przetwarzania odpadów była niepełna oraz często niepoprawna. Jednocześnie zaobserwowano wyraźną zmianę wiedzy oraz percepcji o odpadach podczas uczęszczania do przedszkola (tzn. w ciągu półtora roku). Ustalono również, że wiedza badanych była determinowana takimi zmiennymi jak: płeć, wielkość placówki oraz teren zabudowy, w którym przedszkole było zlokalizowane. Ponadto odnotowano, że wraz z wiekiem w grupie chłopców istotnie wzrastała troska o estetykę i ochronę środowiska (z kolei malał wzgląd na zasady etyczne). Natomiast w grupie dziewcząt zauważono wzrost (wraz z wiekiem) wiedzy o konieczności transportu odpadów przez śmieciarki oraz formach ich utylizacji. |