BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Młodzieńczy kryzys tożsamościowy – wymiary, strategie pokonywania i jego skutki – w percepcji i doświadczeniach uczniów szkół średnich
Instytucja:
Data: 2003 – 2004
Badacz: Ewa Wysocka
Abstrakt:

Przeprowadzone badania obejmowały swoim zakresem młodzież szkół średnich (środowiska wielkomiejskie). Respondenci (18-20 lat) byli uczniami klas maturalnych szkół licealnych i zawodowych. Postawiono kilka pytań badawczych: Jakie są podstawowe wymiary kryzysu tożsamościowego w percepcji młodzieży? Czy młodzież doświadcza kryzysu w wartościowaniu i jakie jego wymiary dominują wśród badanej młodzieży? W jaki sposób młodzież próbuje rozwiązywać pojawiające się problemy? Jakie są konsekwencje rozwojowe doświadczanego kryzysu, czyli jakie postawy życiowe dominują wśród młodzieży? Analiza materiału badawczego pokazuje, że kryzys tożsamościowy (zarówno w poglądach, jak i doświadczeniach młodzieży) jest kategorią niejednorodną. Wyniki badań na podstawie kategorii problemów i definicji formułowanych przez młodzież umożliwiły stworzenie typologii kryzysu młodzieńczego: kryzys o charakterze wewnętrznym (dotyczy własnej osoby; tożsamość indywidualna i kulturowa), kryzys o charakterze zewnętrznym (tożsamość społeczna), kryzys dotyczący nastawienia wobec świata. Podczas badania analizowano sposób doświadczania kryzysu w wartościowaniu przez młodzież oraz typy wymiarów tego kryzysu, które stanowią dominantę u tej grupy respondentów. Stworzono także hierarchię strategii rozwiązywania sytuacji trudnych przez młodzież (dominują działania konstruktywne) oraz hierarchię postaw życiowych badanej młodzieży (dezintegracja wielopoziomowa – 41%; dezintegracja „ja” – 29%; dezintegracja relacji „ja-świat” – 18%; integracja „ja-świat” – 12%). Okazało się, że młodzież (72%) ma problemy związane z procesem wartościowania. Ponad 73% badanych cechuje wysoki lub średni poziom poczucia niezrealizowania własnych wartości.
 

Deskryptory TESE: młodzież, tożsamość kulturowa, szkoła średnia, badania naukowe, uczeń
TESE descriptors: youth, cultural identity, secondary school, research, pupil
Publikacje:
  • Wysocka, E. (2006). Młodzieńczy kryzys tożsamościowy – wymiary, strategie pokonywania i jego skutki – w percepcji i doświadczeniach uczniów szkół średnich. Paedagogia Christiana, 2, 75-92.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"