BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Młodzi bydgoszczanie (licealiści) o sobie i swoim wnętrzu
Instytucja:
Data: 1996 – 1997
Badacz: Roman Leppert
Abstrakt:

Przedmiotem badania był kryzys młodzieńczy 18-letnich mieszkańców Bydgoszczy, celem zaś określenie poziomu ich dyskomfortu psychicznego, obrazu świata, oceny własnych zachowań oraz poczucia alienacji. W badaniu wykorzystano narzędzie własnej konstrukcji – Kwestionariusz Kryzysu Młodzieńczego, który składał się z 30 twierdzeń. Badaniem objęto łącznie 342 uczniów klas czwartych wszystkich publicznych liceów ogólnokształcących, jednego liceum społecznego i jednego liceum katolickiego w Bydgoszczy. 75,15% próby stanowiły dziewczęta, 24,85% – chłopcy. Większość badanych mieszkała w Bydgoszczy (88,01%) i posiadała rodziców z wykształceniem średnim lub wyższym. Najczęściej średnia ocen uczniów mieściła się w przedziale 3,51-4,0 (36,84%), niemal wszyscy badani zamierzali studiować (91,8%). W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że większość badanej młodzieży nie określiła siebie jeszcze w sensie ideologicznym, tzn. nie wskazała interesujących ją idei, a w swych celach koncentrowała się na własnym „ja”. W kontekście wyboru dróg życiowych maturzyści w większości akceptowali role związane z kształceniem, pracą zawodową, małżeństwem i rodziną. Realizowali się w nich w momencie badania lub planowali realizować się w przyszłości. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem niemal połowa badanych nie wskazała konkretnego autorytetu, pozostali zaś wskazywali najczęściej na osoby z najbliższego otoczenia. W kontekście poszukiwania tożsamości zawodowej młodzież wykazała się konsekwencją przez dążenie do celów związanych z wykształceniem, zamiar studiowania, umiejętność wskazania pożądanych kierunków studiów oraz gotowość do wysiłku związanego z uzyskaniem wykształcenia umożliwiającego podjęcie interesującej pracy zawodowej. Odnotowano również, że perspektywa czasowa badanych ograniczona była do najbliższych kilku lub kilkunastu lat. Badani wykazali się ponadto silnym przekonaniem o wewnętrznym umiejscowieniu kontroli oraz niskim poziomem poczucia bezradności.

Deskryptory TESE: młodzież, planowanie, planowanie edukacji, wybór studiów, praca, rodzina, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym
TESE descriptors: youth, planning, educational planning, choice of studies, labour, family, secondary school, vocational school
Publikacje:
  • Leppert, R. (2002). Młodzi bydgoszczanie (licealiści) o sobie i swoim wnętrzu. W: R. Leppert, Młodzież – świat przeżywany i tożsamość. Studia empiryczne nad bydgoskimi licealistami (s. 177-243). Kraków: "Impuls".
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"