Abstrakt: |
Celem badania było poznanie opinii nastolatków o seksie. W badanu zastosowano ankietę własnej konstrukcji. W przygotowaniu i przeprowadzeniu badania uczestniczyli studenci uczęszczający na zajęcia Współczesne spory o edukację, prowadzone przez R. Lepperta. Badaniem objęto w sumie 747 osób, w tym 399 uczniów klas pierwszych i 348 uczniów klas czwartych niemal wszystkich liceów ogólnokształcących w Bydgoszczy (nie licząc Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego, Liceum Ogólnokształcącego Towarzystwa Salezjańskiego i Drugiego Społecznego Liceum Ogólnokształcącego, które nie wyraziły zgody na badanie). Większość badanych stanowiły dziewczęta. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano, że piętnastolatkom seks kojarzył się zarówno z wyrazem miłości, jak i zaspokajaniem potrzeb opisywanym w sposób fizjologiczny (odpowiednio 30,83% i 29,57%), natomiast osiemnastolatkowie częściej myśleli o „dopełnieniu miłości” (45,98%). W obu grupach co piąty badany kojarzył seks z rozrywką i przyjemnością. Najczęściej wskazywanym przez licealistów źródłem wiedzy o seksie byli rówieśnicy (53,81%), następnie media, rodzice i fachowa literatura. Jednocześnie uważano, że to rodzice powinni rozpoczynać wychowanie seksualne swoich dzieci w starszych klasach szkoły podstawowej, a nie rówieśnicy. Stwierdzono również, że poziom wiedzy respondentów na temat seksu był zróżnicowany. Większość potrafiła podać przynajmniej jeden warunek zajścia przez kobietę w ciążę, wskazać możliwe środki antykoncepcyjne, podać sposoby zarażenia się wirusem HIV czy przypisać poprawne znaczenie terminowi aborcja. Jednocześnie badani mieli kłopot z rozróżnieniem kontaktu heteroseksualnego od homoseksualnego (ten drugi kojarzył im się najczęściej z dwoma mężczyznami) czy zdefiniowaniem biseksualizmu. Zdaniem licealistów edukacja seksualna powinna być realizowana w szkole (85,4%), ale powinny być za to odpowiedzialne specjalnie przygotowane osoby. Odnotowano, że co piąta piętnastolatka i co druga osiemnastolatka miały już za sobą pierwszą wizytę u ginekologa. Ponadto co dziesiąty piętnastolatek i co drugi osiemnastolatek rozpoczęli już współżycie seksualne, a zdecydowana większość badanych z tej grupy stosowała środki antykoncepcyjne. Najczęściej podawanym powodem niepodjęcia współżycia były brak dojrzałości do podjęcia takiej decyzji oraz brak odpowiedniego partnera (częściej osiemnastolatki). Pornografię definiowano najczęściej bez stosowania wartościujących określeń. 70% licealistów deklarowało, że miało kontakt z pornografią, a 30% stwierdziło negatywny jej wpływ na swoje wyobrażenie o seksie. Większość badanych nie była w sex-shopie i miała do nich obojętny stosunek. Największe zaangażowanie emocjonalne wywołał w badanych temat aborcji, a ich wypowiedzi w tym zakresie były najczęściej zabarwione wartościująco. |