Tytuł badania: |
Sytuacja dziecka sześcioletniego w przestrzeni edukacyjnej |
Typ badania: |
podłużne |
Instytucja: |
|
Data: |
grudzień 2009 – styczeń 2010 |
Badacz: |
Magdalena Grochala, Elżbieta Marek |
Abstrakt: |
Sformułowano następujące pytania badawcze: Jaki jest poziom gotowości szkolnej dziecka sześcioletniego? Jak dziecko spostrzega swojego nauczyciela i jakie ma z nim relacje? Co sądzi o kolegach i koleżankach z klasy oraz relacjach z nimi? Jaki jest poziom dostosowania sal lekcyjnych i otoczenia fizycznego do potrzeb i możliwości dziecka sześcioletniego? W badaniu posłużono się Skalą Gotowości Szkolnej; przeprowadzono także wywiady z sześciolatkami i obserwację. Łącznie w badaniu wzięło udział 12 dzieci sześcioletnich z trzech szkół podstawowych w Piotrkowie Trybunalskim. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że większość dzieci, które podjęły naukę szkolną w roku 2009/2010, prezentowała średni poziom gotowości szkolnej. Zaznaczono jednak, że prawie wszystkie dzieci miały możliwości, by sprostać wymaganiom szkolnym. Tylko jedna sześcioletnia dziewczynka w odróżnieniu od pozostałych dzieci mogła mieć problemy w nauce; była także nieakceptowana przez rówieśników, na co wpływ miały między innymi uwarunkowania środowiskowe, w których się wychowywała. Dzieci akceptowały swoich nauczycieli. Oczekiwały jednak od nich stosowania zabawowych form pracy, a nie typowo szkolnych zadań. We wszystkich badanych szkołach realizowano program nauczania zintegrowanego. W trzech placówkach nauczanie odbywało się w oddziałach liczących mniej niż 26 osób. W grupach o liczebności powyżej 26 uczniów mogło dojść do zakłóceń w obszarze procesu nauczania. Cztery szkoły dysponowały świetlicami przystosowanymi dla sześciolatków. Wyniki badania wykazały, że nie wszystkie badane placówki były gotowe na przyjęcie sześciolatków. |
Deskryptory TESE: |
przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, postawa wobec szkoły, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, kompetencje, relacje interpersonalne |
TESE descriptors: |
transition from pre-primary to primary education, attitude towards school, child development, cognitive development, competence, interpersonal relations |
Publikacje: |
- Marek, E. i Grochala, M. (2011). Sytuacja dziecka sześcioletniego w przestrzeni edukacyjnej. W: I. Adamek i Z. Zbróg (red.), Dziecko-uczeń a wczesna edukacja (s. 125-142). Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego w Kielcach.
|