Abstrakt: |
Celem badania było opisanie sposobu rozumienia przez dzieci sytuacji rodzin ubogich. Badaniem objęto 50 dzieci przedszkolnych w wieku od sześciu do siedmiu lat z dwóch przedszkoli warszawskich (22 dzieci) i jednego w Zielonej Górze (28 dzieci). Zadaniem dzieci było udzielenie odpowiedzi w formie plastycznej na pytania: Co to jest bieda? Co czujesz, gdy spotykasz biedę? Co można zrobić, żeby nie było biedy? Wyniki badania ujawniły, że dzieci identyfikowały pojęcie biedy głównie z brakiem pieniędzy, jedzenia, środowiska domowego – domu i rodziny, bezrobociem, utratą bliskich, chorobą i kalectwem czy kataklizmami. Okazało się zatem, że w zakresie definicji biedy dzieci w wieku przedszkolnym udzielały odpowiedzi analogicznych do tych podanych przez uczniów szkół podstawowych zgodnie z raportem Wokół ubóstwa dzieci z 1997 roku (A. Bartoszek, S. Dzieżdżewski, L.A. Gruszczyński, A. Pietrzyk, R. Stefańska-Klar). Natomiast pomysły zlikwidowania biedy były przede wszystkim związane z działaniami o charakterze humanitarnym. |