Abstrakt: |
Badanie miało na celu charakterystykę sytuacji domowej i szkolnej dzieci z rodzin bezrobotnych matek. Objęto nim 90 dzieci uczęszczających do klas drugich i czwartych szkoły podstawowej oraz ich rodziny. Dzieci pochodziły najczęściej z rodzin robotniczych, rzadziej z inteligenckich. Bezrobotne matki utraciły pracę najczęściej z powodu likwidacji zakładów pracy lub redukcji miejsc pracy. 38 kobiet nie pracowało nie dłużej niż 10 miesięcy, pozostałe były bezrobotne od nie mniej niż 1,5 roku, przy czym wykazywały gotowość do podjęcia pracy. Najliczniejszą grupę stanowiły matki z wykształceniem średnim (33,3%), następnie podstawowym (24,4%), niepełnym średnim (22,2%), wyższym i półwyższym (14,5%), najmniej było matek po studium nauczycielskim (5,6%). Badane rodziny były najczęściej wielodzietne (77,8%). W badanych rodzinach to głównie na matkach spoczywał obowiązek wypełniania zadań opiekuńczo-wychowawczych. Najlepiej wywiązywały się z nich rodziny jedynaków lub małodzietne oraz o wyższym poziomie kultury. Wszystkie rodziny starały się, by potrzeby dziecka z zakresu zabezpieczenia materialnego były spełniane jak najlepiej. Bezrobocie stanowiło przyczynę kłopotów materialnych rodzin, które pomimo posiadania urządzeń i przedmiotów codziennego użytku miały kłopoty z zaspokojeniem podstawowych potrzeb dzieci w postaci nowych ubrań, wyżywienia, leków w przypadku choroby dziecka, wyposażenia szkolnego itp. 74,4% rodzin nie miało środków na organizację opieki nad dzieckiem. Nie stwierdzono kłopotów z zapewnieniem całodziennej opieki nad dzieckiem oraz komfortu psychicznego. 80% dzieci wykazało się dobrym stanem zdrowia. We wszystkich rodzinach pamiętano o kontrolnych wizytach lekarskich. Wszystkie dzieci zabierały ze sobą do szkoły jedzenie. Sytuacja materialna miała decydujący wpływ na zaspokajanie potrzeb kulturalnych i wdrażanie do życia społecznego. Najczęściej spędzano czas wolny, oglądając telewizję (91,1%). Tylko w 31,1% rodzin czytano książki i czasopisma. Nie korzystano z teatrów i muzeów, a w środowiskach wiejskich także z kina. Wszystkie rodziny starały się angażować w pracę szkolną dzieci, interesowały się postępami w nauce, rozmawiały o dziecku z wychowawcą, kontrolowały oceny i pomagały w odrabianiu prac domowych. Dzieci posiadały również przybory do nauki. |