Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy opinii oraz oczekiwań rodziców dotyczących rozpoczęcia nauki w szkole przez dzieci sześcioletnie. Próbę badawczą stanowiło 595 rodziców (w tym 472 kobiety oraz 123 mężczyzn) dzieci pięcioletnich uczęszczających do przedszkola. Analiza statystyczna dotyczyła oceny gotowości dziecka do podjęcia kształcenia w szkole. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano, że zdaniem 67,2% matek oraz 68,3% ojców ich dziecko nie było jeszcze gotowe do rozpoczęcia edukacji szkolnej (przeciwne zdanie wyraziło 12,9% matek oraz 15,4% ojców, a brak zdania dotyczył odpowiednio 19,9% oraz 16,3% respondentów). W opinii ankietowanych matek ich dziecko osiągnęło dojrzałość w takim zakresie jak: sprawność fizyczna (68,2%), umiejętności posługiwania się mową (62,1%) oraz samodzielność (54,4%). Z kolei według ojców dziecko było dojrzałe pod względem czynności samoobsługowych (67,5%), sprawności fizycznej (60,2%) oraz posługiwania się mową (58,5%). Analiza danych pozwoliła stwierdzić ponadto, że wśród najczęściej wskazywanych warunków sprzyjających rozpoczęciu nauki przez sześciolatków w szkole były: odpowiednia sala, zabawki i pomoce dydaktyczne (78,2% matek i 82,1% ojców), przystosowane sanitariaty i szatnie do wzrostu dziecka w wieku sześciu lat (odpowiednio: 71,8% i 75,6%), a także kompetencje i umiejętności nauczyciela do pracy z dziećmi sześcioletnimi (72,7% i 75,6%). |