BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uwarunkowania rozpoczęcia edukacji szkolnej przez dzieci sześcioletnie
Data: [2002]
Badacz: Leokadia Szymczyk
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy opinii oraz oczekiwań rodziców dotyczących rozpoczęcia nauki w szkole przez dzieci sześcioletnie. Próbę badawczą stanowiło 595 rodziców (w tym 472 kobiety oraz 123 mężczyzn) dzieci pięcioletnich uczęszczających do przedszkola. Analiza statystyczna dotyczyła oceny gotowości dziecka do podjęcia kształcenia w szkole. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano, że zdaniem 67,2% matek oraz 68,3% ojców ich dziecko nie było jeszcze gotowe do rozpoczęcia edukacji szkolnej (przeciwne zdanie wyraziło 12,9% matek oraz 15,4% ojców, a brak zdania dotyczył odpowiednio 19,9% oraz 16,3% respondentów). W opinii ankietowanych matek ich dziecko osiągnęło dojrzałość w takim zakresie jak: sprawność fizyczna (68,2%), umiejętności posługiwania się mową (62,1%) oraz samodzielność (54,4%). Z kolei według ojców dziecko było dojrzałe pod względem czynności samoobsługowych (67,5%), sprawności fizycznej (60,2%) oraz posługiwania się mową (58,5%). Analiza danych pozwoliła stwierdzić ponadto, że wśród najczęściej wskazywanych warunków sprzyjających rozpoczęciu nauki przez sześciolatków w szkole były: odpowiednia sala, zabawki i pomoce dydaktyczne (78,2% matek i 82,1% ojców), przystosowane sanitariaty i szatnie do wzrostu dziecka w wieku sześciu lat (odpowiednio: 71,8% i 75,6%), a także kompetencje i umiejętności nauczyciela do pracy z dziećmi sześcioletnimi (72,7% i 75,6%).

Deskryptory TESE: przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, dziecko, wiek wstępowania do szkoły, wiek, rozwój dziecka, edukacja, szkoła podstawowa
TESE descriptors: transition from pre-primary to primary education, child, school starting age, age, child development, education, primary school
Publikacje:
  • Szymczyk, L. (2011). Uwarunkowania rozpoczęcia edukacji szkolnej przez dzieci sześcioletnie. W: E. Skrzetuska (red.), Problemy edukacji wczesnoszkolnej. Indywidualizacja, socjalizacja, integracja (s. 95-107). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"