BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Uwarunkowania społeczno-demograficzne a podejmowanie nauki przez osoby dorosłe (na podstawie badań przeprowadzonych w szkołach policealnych dla dorosłych w Zamościu i Lublinie)
Data: [1998]
Badacz: Tadeusz Olszewski, Janusz Skwarek
Abstrakt:

Badanie miało na celu znalezienie odpowiedzi na pytanie: jakie są uwarunkowania społeczno-demograficzne podejmowania nauki przez osoby dorosłe? Badaniem ankietowym objęto 200 słuchaczy czterech szkół policealnych dla dorosłych w Zamościu i Lublinie (po 50 osób z każdej szkoły, po 100 z każdego miasta). Kobiety stanowiły 55,5%, a mężczyźni 44,5% uczących się w szkołach policealnych. Najwięcej badanych osób znajdowało się w przedziale wiekowym 20-25 lat (80,5%). 39% badanych pochodziło z dużych miast, 29,5% z małych miast, 32,5% ze wsi. Zdecydowana większość badanych była stanu wolnego (80,5%). Zauważono nieznaczną przewagę liczebną osób zamężnych uczących się w Zamościu w stosunku do badanych z Lublina. 64% słuchaczy posiadało wykształcenie średnie, 29% policealne, 4% wyższe. W Zamościu uczyło się więcej osób z wykształceniem średnim niż w Lublinie, a nieco więcej słuchaczy z Lublina posiadało wykształcenie pomaturalne. 62,5% badanych nie pracowało i miało średnią sytuację materialną, 16% określiło swoją sytuację materialną jako dobrą. 15% słuchaczy zadeklarowało, że znajdują się w złej lub bardzo złej sytuacji materialnej.

Deskryptory TESE: środowisko społeczno-kulturowe, uczenie się przez całe życie, kształcenie i szkolenie zawodowe, miejsce zamieszkania, edukacja dorosłych
TESE descriptors: socio-cultural environment, lifelong learning, vocational education and training, place of residence, adult education
Publikacje:
  • Skwarek, J. i Olszewski, T. (1999). Uwarunkowania społeczno-demograficzne a podejmowanie nauki przez osoby dorosłe (na podstawie badań przeprowadzonych w szkołach policealnych dla dorosłych w Zamościu i Lublinie). Oświatowiec, 4, 59-66.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"