Abstrakt: |
Badanie miało na celu znalezienie odpowiedzi na pytanie: jakie są uwarunkowania społeczno-demograficzne podejmowania nauki przez osoby dorosłe? Badaniem ankietowym objęto 200 słuchaczy czterech szkół policealnych dla dorosłych w Zamościu i Lublinie (po 50 osób z każdej szkoły, po 100 z każdego miasta). Kobiety stanowiły 55,5%, a mężczyźni 44,5% uczących się w szkołach policealnych. Najwięcej badanych osób znajdowało się w przedziale wiekowym 20-25 lat (80,5%). 39% badanych pochodziło z dużych miast, 29,5% z małych miast, 32,5% ze wsi. Zdecydowana większość badanych była stanu wolnego (80,5%). Zauważono nieznaczną przewagę liczebną osób zamężnych uczących się w Zamościu w stosunku do badanych z Lublina. 64% słuchaczy posiadało wykształcenie średnie, 29% policealne, 4% wyższe. W Zamościu uczyło się więcej osób z wykształceniem średnim niż w Lublinie, a nieco więcej słuchaczy z Lublina posiadało wykształcenie pomaturalne. 62,5% badanych nie pracowało i miało średnią sytuację materialną, 16% określiło swoją sytuację materialną jako dobrą. 15% słuchaczy zadeklarowało, że znajdują się w złej lub bardzo złej sytuacji materialnej. |