Abstrakt: |
Przedmiotem badania były uwarunkowania sposobu zarządzania małą i średnią firmą w miastach województwa poznańskiego. Sformułowano następujące pytania badawcze: jak zróżnicowanie sposobu zarządzania firmami o różnej wielkości i przy różnym wykształceniu kierującego firmą zależy od uwarunkowań lokalnych związanych z wielkością miasta i poziomem bezrobocia; jaki jest związek między sposobem planowania przyjętą strategią, innowacjami rynkowymi oraz działalnością szkoleniową a wielkością firm i poziomem wykształcenia kierującego firmą; jak różne firmy pod względem wielkości i poziomu wykształcenia kierujących postrzegają charakter obsługiwanego rynku i swoją kondycję finansowo-ekonomiczną. Badanie przeprowadzono w Poznaniu, Gnieźnie i Wrześni. Uczestniczyło w nich 290 firm, w tym 32% produkcyjnych, 18% produkcyjno-usługowych i 50% usługowych. 63% przedsiębiorstw powstało po 1989 roku. 45% kierujących firmami legitymowało się średnim wykształceniem, 27% wyższym, 27% zasadniczym. Wśród firm poznańskich biznes plan posiadało 13% przedsiębiorstw kierowanych przez osoby z zasadniczym wykształceniem, 8% kierowanych przez osoby z wykształceniem średnim i 32% kierowanych przez osoby z wykształceniem wyższym. 22% przedsiębiorców z zasadniczym wykształceniem uważało, że główną przeszkodą w rozwoju formy jest wąski rynek, zdaniem 36% z wykształceniem średnim trudności wynikają z problemów finansowych, a zdaniem 27% z kosztów surowców i materiałów. Rozszerzenie rynku było aktualną strategią 36% firm kierowanych przez osoby z zasadniczym i średnim wykształceniem oraz 31% kierowanych przez respondentów z wyższym wykształceniem. Zauważono, że poziom wykształcenia ma wpływ na innowacje rynkowe. 90% przedsiębiorstw z Gniezna i Poznania w ciągu trzech lat poprzedzających badanie wprowadzało nowe produkty albo usługi na rynek, w tym wyższe wykształceniem miało 80% kierowników firm z Poznania i 70% z Gniezna. Okazało się, że im wyższe wykształcenie kierującego firmą, tym większe zadowolenie z zysków. W szkoleniach uczestniczyło 50% firm z Poznania, 22% z Gniezna i 30% z Wrześni. W szkoleniach wzięło udział 70 właścicieli i menedżerów z Poznania, 33 z Gniezna i 12 z Wrześni. 73% firm poznańskich i gnieźnieńskich oraz 85% z Wrześni finansowało szkolenia z własnych środków. Niektóre przedsiębiorstwa korzystały z dofinansowania Unii Europejskiej. Do przyczyn niekorzystania ze szkoleń respondenci zaliczyli: brak czasu, brak potrzeby i informacji. |