Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza oraz analiza porównawcza obyczajowości studenckiej dwóch typów szkół wyższych. Badaniem objęto 60 studentów pedagogiki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz 51 studentów Wyższej Szkoły Oficerskiej im. gen. J. Bema w Toruniu. Do zebrania materiału badawczego posłużono się sondażem diagnostycznym z wykorzystaniem kwestionariusza ankiety. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że co trzeci student pedagogiki chętnie korzystał z zajęć nieobowiązkowych (w zakresie kierunku studiów i własnych zainteresowań), z kolei w grupie studentów uczelni wojskowych dużą popularnością cieszyły się wykłady monograficzne (14,7%) oraz koła naukowe (19,5%). Okazało się również, że badani z obu grup nie brali aktywnego udziału w studenckim życiu kulturalnym. Pedagodzy często czytali książki i czasopisma, natomiast wojskowi częściej uprawiali sport. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem ustalono, że studenci pedagogiki najczęściej słuchali takich rozgłośni radiowych jak: RMF FM, Trójka, Radio Toruń, a studenci WSO – Radio Zet, RMF FM oraz Radio Gra. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi stwierdzono ponadto, że w hierarchii wartości pedagogów pierwsze miejsce zajęła miłość (24,6%), drugie – przyjaźń (18,1%), a trzecie – nauka (12,3%). Natomiast w drugiej grupie ankietowanych najważniejsze okazały się pieniądze (21,4%), a w dalszej kolejności: rodzina (20,1%) oraz seks i miłość (po 15,6%). |