BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Modele wychowania dziecka we współczesnym świecie
Instytucja:
Data: 2009
Badacz: Marta Wyszyńska
Abstrakt:

Celem badania była weryfikacja autorskiej Skali Preferencji Modelu Wychowania Dziecka według typologii Hansa Sanera, narzędzia skonstruowanego na potrzeby dalszych badań. Badanie miało charakter pilotażowy i zostało przeprowadzone na wybranej grupie studentów Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku. Łącznie próba liczyła 141 osób, jednak finalnie do analizy zakwalifikowano kwestionariusze wypełnione przez 134 respondentów. Wśród ankietowanych 92% stanowiły kobiety. Jednocześnie dominowały osoby studiujące na pierwszym i trzecim roku studiów dziennych (43%). Zgodnie z deklaracjami badanych większość chciałaby pracować w zawodzie zgodnie z wykształceniem (76%), jednak co dziesiąta osoba nie miała jeszcze sprecyzowanych planów zawodowych. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że ponad połowa respondentów (65,5%) wyraziła preferencje dla modelu równości (model II); 9% akceptowało model samowychowania (model III), a 3% – model I, czyli czym dziecko „jeszcze nie jest”. Jednocześnie okazało się, że co piąty ankietowany popierał w takim samym stopniu model II i III. Pozostali ankietowani jednakowo akceptowali kombinację modelu I i II oraz I i III lub wszystkich trzech możliwości. Ponadto analiza zgromadzonego materiału pozwoliła potwierdzić trafność i rzetelność Skali Preferencji Modelu Wychowania Dziecka jako narzędzia badawczego.

Deskryptory TESE: wychowanie dziecka, dziecko, opieka nad dzieckiem, relacja rodzice – dziecko, rodzice
TESE descriptors: child rearing, child, childcare, parent-child relation, parents
Publikacje:
  • Wyszyńska, M. (2011). Modele wychowania dziecka we współczesnym świecie – komunikat z badań. W: J. Bonar (red.), Nauczyciel wczesnej edukacji. Oczekiwania społeczne i praktyka edukacyjna (s. 196-207). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"