BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Modele ról kobiety w podręcznikach do wychowania seksualnego
Instytucja:
Data: [2003]
Badacz: Dorota Pauluk
Abstrakt:

Celem badań było przedstawienie zmiany modeli kobiecych ról w podręcznikach do wychowania seksualnego. W badaniach wykorzystano metodę doboru porównywalnych prób. Pierwszym etapem była jakościowa analiza wybranych uprzednio zagadnień dotyczących problematyki kobiecej. Następnie wyodrębniono kategorie szczegółowe (opisy, dopełnienia oraz opinie) na badany temat. Kolejnym etapem było umieszczanie zgromadzonego materiału w tabelach analitycznych, opracowanych do każdego badanego podręcznika. Wszystkie materiały uporządkowano chronologicznie w trzy kategorie nadrzędne i poddano analizie ilościowej. Do modeli zasadniczych zaliczono role: małżeńsko-rodzinne (np. życie seksualne w małżeństwie), seksualne (w tym np. choroby kobiece, przestępstwa seksualne), macierzyńskie (np. macierzyństwo a role zawodowe). Następnie wyodrębniono warstwy preskryptywne (wskazanie wartości, na które powoływali się autorzy podręczników) oraz zinterpretowano zgromadzone treści, wykorzystując do tego kluczowe dla tematu słowa. Analiza ilościowa pozyskanego materiału miała na celu obliczenie procentowej proporcji pomiędzy udziałem wyodrębnionych treści a liczbą wszystkich stron z danego podręcznika (jednostką analityczną była strona książki). Wyniki badań pokazały m.in.: upowszechnianie idei partnerstwa w podręcznikach z lat 80./90. (najwięcej tematyki dotyczącej ról małżeńsko-rodzinnych było w podręczniku do wychowania seksualnego pod red. M. Kozakowicza i Z. Lwa-Starowicza) czy ścieranie się trzech modeli kobiecej seksualności w podręcznikach z drugiej połowy lat 90. (biologistyczny, personalistyczny, pośredni).

Deskryptory TESE: płeć żeńska, podręcznik, wychowanie seksualne, wychowanie w rodzinie, rodzina, płeć
TESE descriptors: female, textbook, sex education, family education, family, gender
Publikacje:
  • Pauluk, D. (2005). Modele ról kobiety w podręcznikach do wychowania seksualnego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"