Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu oceny przewodników metodycznych wykorzystywanych w pracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Próbę badawczą stanowiło 32 pedagogów zatrudnionych w różnych szkołach miejskich i wiejskich w województwie kujawsko-pomorskim (wszyscy respondenci legitymowali się wyższym wykształceniem). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że zdecydowana większość respondentów wybierała materiały proponowane przez wydawnictwo WSiP zatytułowane Wesoła szkoła (56,2%). W dalszej kolejności badani wskazywali następujące poradniki metodyczne: Już w szkole (Nowa Era) – 18,8%, Moja szkoła (MAC Edukacja) – 12,5%, Z Ekoludkiem w szkole (Żak) – 12,5%. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem okazało się, że najczęstszym sposobem zaopatrywania się w materiały dydaktyczne było otrzymywanie ich od wydawcy (93,4%). Nauczyciele podawali także takie sposoby jak: wymianę z innymi nauczycielami (84,4%) oraz zaopatrywanie się w bibliotece szkolnej (37,5%); jedynie 6,3% osób materiały metodyczne kupowało w księgarni. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi wykazano również, że do innych źródeł wiedzy merytorycznej i metodycznej respondentów należały: czasopismo Życie Szkoły (71,8%), internet (TIK; 71,8%), encyklopedie (46,9%), słowniki (46,9%), poradniki przedmiotowe WSiP (43,8%), Pomagamy uczyć – biuletyn nauczycielski (40,6%). Dodatkowo ustalono, że zdaniem nauczycieli w wykorzystywanych przewodnikach powinno znaleźć się więcej zadań technicznych (59,4%), ćwiczeń ruchowych (40,6%) oraz więcej różnorodnych propozycji prac plastycznych (34,4%). Ponadto 28,1% respondentów zwróciło uwagę na niedobór treści związanych z krajami Unii Europejskiej. |