BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poradniki metodyczne jako źródło wiedzy nauczycieli w edukacji wczesnoszkolnej
Data: [2009]
Badacz: Anna Jakubowicz-Bryx
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu oceny przewodników metodycznych wykorzystywanych w pracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej. Próbę badawczą stanowiło 32 pedagogów zatrudnionych w różnych szkołach miejskich i wiejskich w województwie kujawsko-pomorskim (wszyscy respondenci legitymowali się wyższym wykształceniem). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że zdecydowana większość respondentów wybierała materiały proponowane przez wydawnictwo WSiP zatytułowane Wesoła szkoła (56,2%). W dalszej kolejności badani wskazywali następujące poradniki metodyczne: Już w szkole (Nowa Era) – 18,8%, Moja szkoła (MAC Edukacja) – 12,5%, Z Ekoludkiem w szkole (Żak) – 12,5%. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem okazało się, że najczęstszym sposobem zaopatrywania się w materiały dydaktyczne było otrzymywanie ich od wydawcy (93,4%). Nauczyciele podawali także takie sposoby jak: wymianę z innymi nauczycielami (84,4%) oraz zaopatrywanie się w bibliotece szkolnej (37,5%); jedynie 6,3% osób materiały metodyczne kupowało w księgarni. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi wykazano również, że do innych źródeł wiedzy merytorycznej i metodycznej respondentów należały: czasopismo Życie Szkoły (71,8%), internet (TIK; 71,8%), encyklopedie (46,9%), słowniki (46,9%), poradniki przedmiotowe WSiP (43,8%), Pomagamy uczyć – biuletyn nauczycielski (40,6%). Dodatkowo ustalono, że zdaniem nauczycieli w wykorzystywanych przewodnikach powinno znaleźć się więcej zadań technicznych (59,4%), ćwiczeń ruchowych (40,6%) oraz więcej różnorodnych propozycji prac plastycznych (34,4%). Ponadto 28,1% respondentów zwróciło uwagę na niedobór treści związanych z krajami Unii Europejskiej.

Deskryptory TESE: edukacja, wiedza, metodyka, nauczanie, nauczyciel, zawód nauczyciela, dydaktyka, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych, Unia Europejska, Internet, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: education, knowledge, learning theory, teaching, teacher, teaching profession, didactics, generalist teacher, European Union, Internet, ICT
Publikacje:
  • Jakubowicz-Bryx, A. (2011). Poradniki metodyczne jako źródło wiedzy nauczycieli w edukacji wczesnoszkolnej. W: J. Bonar (red.), Nauczyciel wczesnej edukacji. Oczekiwania społeczne i praktyka edukacyjna (s. 165-184). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"