BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poradnie wychowawczo-zawodowe w opinii młodzieży
Instytucja:
Data: 1991 – 1992
Badacz: Ewa Jaworska, Martyna Kicińska, Irena Tokarska
Abstrakt:

Celem badania było odpowiedzenie na następujące pytania: co młodzież wie o formach pracy poradni, ilu uczniów korzystało z jej pomocy, na czym ona polegała, jakie są problemy młodzieży, u kogo szuka ona pomocy w ich rozwiązywaniu. Anonimową ankietą objęto 553 uczniów klas pierwszych, drugich i trzecich z 21 wytypowanych losowo szkół ponadpodstawowych z terenu Warszawy i województwa stołecznego – dziewięciu liceów ogólnokształcących (LO), dwóch liceów zawodowych, czterech techników, sześciu zasadniczych szkół zawodowych. Połowę badanych stanowili uczniowie liceów ogólnokształcących i szkół zawodowych, 30,5% uczniowie zespołów szkół zawodowych (ZSZ), około 20% uczniowie techników. Dziewczęta stanowiły 56,5% badanych. O istnieniu poradni słyszało około 90% uczniów. Uczniowie wybierający szkoły licealne i ZSZ częściej poszukiwali za pośrednictwem poradni informacji o różnych szkołach. 75,1% badanych stwierdziło, że wie, czym zajmują się poradnie. Najczęściej ankietowani wskazywali, że poradnia pomaga w wyborze szkoły – 74,6%. Ustalono, że bardzo dobry poziom wiedzy o poradniach wykazało 12 osób, dobry – 218, słaby – 247, brak wiedzy – 76. Kontaktu z pracownikiem poradni nie miało 52,4% badanych. Najwięcej młodzieży (33,3%) korzystało z pomocy poradni w siódmych klasach szkoły podstawowej w związku z wyborem szkoły średniej. Opinię o kontaktach z pracownikami wyraziło 235 badanych. W odczuciu uczniów inicjatorami spotkań byli nauczyciele, pedagodzy szkolni (43,8%) oraz rodzice (16,2%). Najczęstszym problemem, z jakim młodzież zwracała się do poradni, był wybór szkoły – 67,6%. Blisko połowa ankietowanych uznała, że poradnia udzieliła im pomocy. Dziewczęta częściej niż chłopcy były niezadowolone z oferowanej im przez poradnie pomocy dotyczącej wyboru szkoły. 52% badanych stwierdziło, że ma obecnie problemy, które trudno rozwiązać samodzielnie. Najczęstsze były problemy osobiste – 36,8%, częściej wskazywały je dziewczęta niż chłopcy – odpowiednio 44,8% i 21,3%. 54,8% badanych stwierdziło, że młodzież w ich wieku najczęściej przeżywa problemy z rodzicami; chłopcy częściej wymieniali problemy ze szkołą i zmagania z nałogami. Na pytanie dotyczące poszukiwania pomocy w rozwiązywaniu problemów 28% badanych odpowiedziało, że nie wiedzą, do kogo mogliby się zwrócić. 32% było skłonnych szukać pomocy u różnych osób (koleżanka, kolega – 32,2% badanych, psycholog – 28,8%, inne osoby – 27,7%, rodzice – 19,8%, mama – 10,7%, nauczyciel – 7,3%). Za najczęstszą przyczynę niekorzystania z pomocy poradni uznano lęk i wstyd przed ujawnieniem własnych problemów obcym – 54,8%, brak wiedzy o poradni – 29,8%. Niewiarę w pomoc dorosłych znacznie częściej sygnalizowali uczniowie LO, a przekonanie, że można poradzić sobie samemu – uczniowie ZSZ. 59,1% badanych uznało, że informacje o działalności poradni są niewystarczające. Najczęściej proponowanym sposobem jej reklamowania były spotkania pracowników z młodzieżą (43,7%), informacje w formie ulotek, broszur, plakatów (38%), informacje w programach i audycjach młodzieżowych (26,3%).

Deskryptory TESE: poradnictwo psychologiczne, poradnictwo zawodowe, szkoła średnia, doradztwo edukacyjne, młodzież, postawa
TESE descriptors: psychology service, vocational guidance, secondary school, educational guidance, youth, attitude
Publikacje:
  • Jaworska, E., Kicińska, M. i Tokarska, I. (1993). Poradnie wychowawczo-zawodowe w opinii młodzieży. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 1, 23-26.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"