Obserwuj
Tytuł badania: |
Poradnictwo zawodowe w poradniach psychologiczno-pedagogicznych |
Instytucja: |
|
Data: |
1 grudnia 2007 – 29 lutego 2008 |
Badacz: |
Ewa Dzielnicka |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie faktycznego stanu poradnictwa zawodowego w poradniach całej Polski. Cele szczegółowe to: dostarczenie wszystkim zainteresowanym rzetelnej wiedzy na temat poradnictwa zawodowego w poradniach, zdefiniowanie obszarów, w których należy wesprzeć poradnie, tak by mogły realizować nowoczesne usługi poradnictwa zawodowego dla uczniów, wsparcie dążeń mających na celu świadczenie przez poradnie usług poradnictwa zawodowego dla wszystkich uczniów oraz na określonym, odpowiednio wysokim poziomie, uświadomienie decydentom potrzeb poradni w zakresie poradnictwa zawodowego, dostarczenie solidnych podstaw do formułowania rekomendacji osobom kształtującym politykę w obszarze poradnictwa zawodowego dla młodzieży i ewentualnego wdrożenia planu naprawczego dla poradni, dostarczenie danych do przygotowywania projektów finansowanych z PO KL, wspierających uczniów, placówki oświatowe i pracowników poradni. Narzędziem badania była ankieta telefoniczna. Respondentami byli: doradcy zawodowi, pedagodzy, psychologowie oraz dyrektorzy zajmujący się poradnictwem zawodowym. W badaniu wzięło udział 149 publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych ze wszystkich województw Polski. Na podstawie wyników badania stwierdzono zbyt małe zasoby osobowe przeznaczone na poradnictwo zawodowe w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, zwłaszcza w stosunku do realnego zapotrzebowania. Jedynie nieco ponad 10% osób zajmujących się poradnictwem zawodowym było zatrudnionych na etacie doradcy zawodowego. 10,66% doradców zajmowało się wyłącznie poradnictwem. Praca na część etatu doradcy powoduje spowolnienie rozwoju zawodowego w tej dziedzinie. Jako skromny określono również zasięg działań doradczych poradni. W ciągu roku jedynie 6,42% uczniów z rejonu działania poradni korzystało z działań doradczych. |
Deskryptory TESE: |
młodzież, uczeń, doradztwo edukacyjne, poradnictwo zawodowe, organ doradczy, polityka edukacyjna, kadra pedagogiczna, poradnictwo psychologiczne, doradca |
TESE descriptors: |
youth, pupil, educational guidance, vocational guidance, advisory body, education policy, teaching staff, psychology service, guidance officer |
Publikacje: |
- Dzielnicka, E. (oprac.). (2008). Poradnictwo zawodowe w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Raport z badania zrealizowanego przez Centrum Metodyczne ECORYS Polska i Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych RP. Pobrane z http://sdsiz.pl/downloads/pdf/Raport_poradnie_2.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.