BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poradnictwo zawodowe w poradniach psychologiczno-pedagogicznych
Instytucja:
Data: 1 grudnia 2007 – 29 lutego 2008
Badacz: Ewa Dzielnicka
Abstrakt:

Celem badania było określenie faktycznego stanu poradnictwa zawodowego w poradniach  całej Polski. Cele szczegółowe to: dostarczenie wszystkim zainteresowanym rzetelnej wiedzy na temat poradnictwa zawodowego w poradniach, zdefiniowanie obszarów, w których należy wesprzeć poradnie, tak by mogły realizować nowoczesne usługi poradnictwa zawodowego dla uczniów, wsparcie dążeń mających na celu świadczenie przez poradnie usług poradnictwa zawodowego dla wszystkich uczniów oraz na określonym, odpowiednio wysokim poziomie, uświadomienie decydentom potrzeb poradni w zakresie poradnictwa zawodowego, dostarczenie solidnych podstaw do formułowania rekomendacji osobom kształtującym politykę w obszarze poradnictwa zawodowego dla młodzieży i ewentualnego wdrożenia planu naprawczego dla poradni, dostarczenie danych do przygotowywania projektów finansowanych z PO KL, wspierających uczniów, placówki oświatowe i pracowników poradni. Narzędziem badania była ankieta telefoniczna. Respondentami byli: doradcy zawodowi, pedagodzy, psychologowie oraz dyrektorzy zajmujący się poradnictwem zawodowym. W badaniu wzięło udział 149 publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych ze wszystkich województw Polski. Na podstawie wyników badania stwierdzono zbyt małe zasoby osobowe przeznaczone na poradnictwo zawodowe w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, zwłaszcza w stosunku do realnego zapotrzebowania. Jedynie nieco ponad 10% osób zajmujących się poradnictwem zawodowym było zatrudnionych na etacie doradcy zawodowego. 10,66% doradców zajmowało się wyłącznie poradnictwem. Praca na część etatu doradcy powoduje spowolnienie rozwoju zawodowego w tej dziedzinie. Jako skromny określono również zasięg działań doradczych poradni. W ciągu roku jedynie 6,42% uczniów z rejonu działania poradni korzystało z działań doradczych.

Deskryptory TESE: młodzież, uczeń, doradztwo edukacyjne, poradnictwo zawodowe, organ doradczy, polityka edukacyjna, kadra pedagogiczna, poradnictwo psychologiczne, doradca
TESE descriptors: youth, pupil, educational guidance, vocational guidance, advisory body, education policy, teaching staff, psychology service, guidance officer
Publikacje:
  • Dzielnicka, E. (oprac.). (2008). Poradnictwo zawodowe w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Raport z badania zrealizowanego przez Centrum Metodyczne ECORYS Polska i Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych RP. Pobrane z http://sdsiz.pl/downloads/pdf/Raport_poradnie_2.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"