BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Poradnictwo edukacyjno-zawodowe w województwie podlaskim
Instytucja:
Data: 12 grudnia 2007 – 7 stycznia 2008
Badacz: Ewa Dzielnicka, Agnieszka Łukaszewska, Katarzyna Rewers
Abstrakt:

Celem badania było pozyskanie informacji od nauczycieli i pracowników placówek oświatowych (dyrektorów, doradców zawodowych, pedagogów) w województwie podlaskim na temat aktualnego stanu poradnictwa edukacyjno-zawodowego, realizowanego na rzecz młodzieży szkolnej, aby na podstawie uzyskanych danych opracować plan wsparcia i rozwoju tej sfery oświaty. W badaniu ankietowym  wykorzystano dwa rodzaje ankiet: A i B.  Ankietę A wysłano do 172 szkół i poradni psychologiczno-pedagogicznych. Zrealizowana próba wynosiła: 63 ankiety A z 41 instytucji (w tym 29 wypełnionych przez pracowników merytorycznych i 34 – przez kadrę dyrektorów) oraz 14 ankiet B. Jak wynika z badania, w większości (90%) podlaskich placówek uczniowie mają zapewniony stały dostęp do informacji o zawodach, instytucjach edukacyjnych, rynku pracy, a także na temat ścieżek kształcenia zawodowego i dalszej edukacji. Do najczęściej stosowanych działań w ramach poradnictwa edukacyjno-zawodowego w placówkach województwa podlaskiego należą: indywidualne porady zawodowe (81% wskazań); grupowe porady zawodowe (73%); orientacja zawodowa (71%); warsztaty/zajęcia grupowe w zakresie rozwoju osobistego; przygotowania do wejścia na rynek pracy (67%); badanie predyspozycji i zainteresowań zawodowych (65%); konsultacje z rodzicami (59%); konsultacje ze specjalistami innych instytucji (41%). Blisko 60% wszystkich respondentów uznało swoją znajomość problematyki poradnictwa edukacyjno-zawodowego za dobrą albo bardzo dobrą. 13% pracowników oświaty i dyrektorów uznało poradnictwo w tym zakresie za priorytetowe w procesie nauczania, 82% zaś określiło je jako istotne. Blisko co trzeci dyrektor wskazał, że w jego placówce realizowane jest poradnictwo edukacyjno-zawodowe dla uczniów.

Deskryptory TESE: doradztwo edukacyjne, poradnictwo zawodowe, kadra pedagogiczna, uczeń, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, młodzież, rynek pracy, doradca, dyrektor szkoły
TESE descriptors: educational guidance, vocational guidance, teaching staff, pupil, employability, youth, labour market, guidance officer, headteacher
Publikacje:
  • Rewers, K. i Dzielnicka, E. (2008). Poradnictwo edukacyjno-zawodowe w województwie podlaskim. Pobrane z http://www.kuratorium.bialystok.pl/kuratorium2/doradztwo_zawodowe/diagnoza.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"