Obserwuj
Tytuł badania: |
Poradnictwo edukacyjno-zawodowe w województwie podlaskim |
Instytucja: |
|
Data: |
12 grudnia 2007 – 7 stycznia 2008 |
Badacz: |
Ewa Dzielnicka, Agnieszka Łukaszewska, Katarzyna Rewers |
Abstrakt: |
Celem badania było pozyskanie informacji od nauczycieli i pracowników placówek oświatowych (dyrektorów, doradców zawodowych, pedagogów) w województwie podlaskim na temat aktualnego stanu poradnictwa edukacyjno-zawodowego, realizowanego na rzecz młodzieży szkolnej, aby na podstawie uzyskanych danych opracować plan wsparcia i rozwoju tej sfery oświaty. W badaniu ankietowym wykorzystano dwa rodzaje ankiet: A i B. Ankietę A wysłano do 172 szkół i poradni psychologiczno-pedagogicznych. Zrealizowana próba wynosiła: 63 ankiety A z 41 instytucji (w tym 29 wypełnionych przez pracowników merytorycznych i 34 – przez kadrę dyrektorów) oraz 14 ankiet B. Jak wynika z badania, w większości (90%) podlaskich placówek uczniowie mają zapewniony stały dostęp do informacji o zawodach, instytucjach edukacyjnych, rynku pracy, a także na temat ścieżek kształcenia zawodowego i dalszej edukacji. Do najczęściej stosowanych działań w ramach poradnictwa edukacyjno-zawodowego w placówkach województwa podlaskiego należą: indywidualne porady zawodowe (81% wskazań); grupowe porady zawodowe (73%); orientacja zawodowa (71%); warsztaty/zajęcia grupowe w zakresie rozwoju osobistego; przygotowania do wejścia na rynek pracy (67%); badanie predyspozycji i zainteresowań zawodowych (65%); konsultacje z rodzicami (59%); konsultacje ze specjalistami innych instytucji (41%). Blisko 60% wszystkich respondentów uznało swoją znajomość problematyki poradnictwa edukacyjno-zawodowego za dobrą albo bardzo dobrą. 13% pracowników oświaty i dyrektorów uznało poradnictwo w tym zakresie za priorytetowe w procesie nauczania, 82% zaś określiło je jako istotne. Blisko co trzeci dyrektor wskazał, że w jego placówce realizowane jest poradnictwo edukacyjno-zawodowe dla uczniów. |
Deskryptory TESE: |
doradztwo edukacyjne, poradnictwo zawodowe, kadra pedagogiczna, uczeń, dostosowanie do potrzeb rynku pracy, młodzież, rynek pracy, doradca, dyrektor szkoły |
TESE descriptors: |
educational guidance, vocational guidance, teaching staff, pupil, employability, youth, labour market, guidance officer, headteacher |
Publikacje: |
- Rewers, K. i Dzielnicka, E. (2008). Poradnictwo edukacyjno-zawodowe w województwie podlaskim. Pobrane z http://www.kuratorium.bialystok.pl/kuratorium2/doradztwo_zawodowe/diagnoza.pdf
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.