Tytuł badania: |
Zmiany w postawach studentów dotyczących pracy w latach 2002-2007 (na przykładzie kierunków biznesowych w uczelniach lubelskich) |
Data: |
2002 – 2007 |
Badacz: |
Robert Frankel, Mariusz Sagan, Joe Tomkiewicz |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu analizy porównawczej postaw wobec pracy (według jej różnych charakterystyk) wśród lubelskich studentów kierunków ekonomicznych i biznesowych. Diagnozie poddano również zmiany w preferencjach respondentów, które zachodziły na przestrzeni pięciu lat (2002-2007). Do zebrania materiału badawczego posłużono się kwestionariuszem ankiety. Ankietowanych poproszono także o ocenę 25 zaproponowanych opisów pracy w skali od 1 do 5. Badanie przeprowadzono dwukrotnie. W pierwszej edycji w 2002 roku wzięło udział 174 studentów czwartego lub piątego roku studiów (finalnie do analizy zakwalifikowano 166 ankiet wypełnionych przez 83 kobiety oraz 83 mężczyzn). Drugą edycję (z wykorzystaniem tych samych metod i narzędzi) przeprowadzono w 2007 roku na próbie 242 osób (w tym 176 kobiet i 66 mężczyzn; wszystkie kwestionariusze zostały poprawnie uzupełnione). W wyniku zrealizowanego badania stwierdzono wyraźne zmiany wartościowania pracy (zwłaszcza w grupie mężczyzn). Dzięki zgromadzonemu materiałowi potwierdzono również znaczenie motywatorów płacowych (dla obydwu płci). Okazało się ponadto, że wśród badanych kobiet wystąpił wyższy poziom wartościowania charakterystyk pracy. Ustalono, że poza płacowymi motywami wysokie miejsca w rankingach respondentów zajęły m.in.: praca, w której czujemy się docenieni; praca, która zachęca do ciągłego rozwoju wiedzy i umiejętności, czy praca na niezależnym stanowisku. |
Deskryptory TESE: |
postawa, student, praca, rynek pracy, zatrudnienie, szkoła wyższa |
TESE descriptors: |
attitude, student, labour, labour market, employment, higher education |
Publikacje: |
- Tomkiewicz, J., Frankel, R. i Sagan, M. (2009). Zmiany w postawach studentów dotyczących pracy w latach 2002-2007 (na przykładzie kierunków biznesowych w uczelniach lubelskich). Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 4, 81-95.
|