BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Determinanty doskonalenia zawodowego nauczycieli w kontekście reformy oświaty i wdrożenia awansu zawodowego
Instytucja:
Data: 4 grudnia 2003
Badacz: Zenon Jasiński, Halina Kosętka
Abstrakt:

Przedmiotem badania były uwarunkowania doskonalenia zawodowego nauczycieli polskich w szkole podlegającej reformie. Zostało ono poprzedzone badaniem pilotażowym, mającym na celu sprawdzenie narzędzi oraz opracowanie kluczy do interpretacji pytań otwartych. Pilotażem objęto 222 nauczycieli z województwa opolskiego. Badanie właściwe przeprowadzono wśród studentów kierunku studiów podyplomowych Uniwersytetu Opolskiego: kierowanie i zarządzanie oświatą. Nauczyciele dostrzegali i rozumieli rolę doskonalenia zawodowego. Część badanych uważała jednak, że zostali przygotowani do zawodu na całe swoje życie zawodowe. Nauczyciele przywiązywali większą wagę do doskonalenia wewnętrznego niż zewnętrznego, odczuwali szczególną potrzebę poszerzenia kwalifikacji w zakresie informatyki, pracy z młodzieżą trudną, umiejętności stosowania metod aktywizujących, tworzenia programów nauczania, wychowania zdrowotnego oraz nowych zjawisk związanych z życiem młodzieży i społeczeństwa. Preferowano krótkie formy doskonalenia wewnętrznego. Wśród form doskonalenia zewnętrznego najpopularniejsze okazały się kursy organizowane przez uczelnie wyższe. Koszty doskonalenia powinien, zdaniem nauczycieli, ponosić pracodawca. Doskonalenie zawodowe postrzegano jako wymuszone przez reformę szkolnictwa, nowy system awansu zawodowego oraz sytuację na rynku pracy. Nauczyciele częściej doskonalili się zatem z obawy przed utratą pracy niż z własnego przekonania.

Deskryptory TESE: nauczyciel, kształcenie nauczycieli, doskonalenie zawodowe nauczycieli, reforma szkolnictwa, kształcenie i szkolenie zawodowe
TESE descriptors: teacher, teacher education, in-service teacher training, educational reform, vocational education and training
Publikacje:
  • Jasiński, Z. (2004). Determinanty doskonalenia zawodowego nauczycieli w kontekście reformy oświaty i wdrożenia awansu zawodowego. W: H. Kosętka, B. Pietrzyk i R. Ślęczka (red.), Edukacja nauczycielska wobec zadań reformy (s. 54-65). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"