BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Syndrom wypalenia zawodowego nauczycieli wczesnej edukacji
Instytucja:
Data: 2005 – 2011
Badacz: Anna Szkolak
Abstrakt:

Przedmiotem badania była charakterystyka zjawiska wypalenia zawodowego wśród nauczycieli klas I-III. W badaniu wzięło udział 529 nauczycieli. Uczestnikami badania byli także dyrektorzy 101 wielkomiejskich, miejskich i wiejskich szkół podstawowych. Na ogół nauczyciele oceniali swój stopień wypalenia zawodowego jako niski – taką opinię wyraziło 402 respondentów. Podobnego zdania było 366 dyrektorów. 331 nauczycieli i 320 dyrektorów twierdziło, że nie brakuje im cierpliwości w kontaktach z uczniami. 351 nauczycieli i 335 dyrektorów nie miało również problemów z utratą energii i chęci do pracy w szkole. 386 nauczycieli i 349 dyrektorów rzadko odczuwało przygnębienie, a odpowiednio 379 i 361 nieczęsto stresowało się w pracy z dziećmi. 457 nauczycieli i 402 dyrektorów przyznało się do rzadkiego przedmiotowego traktowania uczniów. 328 nauczycieli i 237 dyrektorów oceniło jako średnią częstotliwość przejawianego zmęczenia w pracy. Drugi etap badania badaczka zrealizowała w 2011 roku. W ramach tej części przeprowadziła 38 wywiadów z nauczycielami wczesnej edukacji pracującymi w szkołach wielkomiejskich. Bez względu na staż pracy nauczyciele na ogół nie odczuwali u siebie wypalenia zawodowego, ale jednocześnie byli świadomi zagrożenia i czynników wywołujących ten syndrom.

Deskryptory TESE: osobowość, zawód nauczyciela, nauczyciel, kreatywność, praca, postawa wobec szkoły, postawa, dyrektor szkoły, dobre samopoczucie
TESE descriptors: personality, teaching profession, teacher, creativity, labour, attitude towards school, attitude, headteacher, well-being
Publikacje:
  • Szkolak, A. (2012). Syndrom wypalenia zawodowego nauczycieli wczesnej edukacji. W: J. Bałachowicz i A. Szkolak (red.), Z zagadnień profesjonalizacji nauczycieli wczesnej edukacji w dobie zmian (s. 219-233). Kraków: Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, Wydawnictwo „Libron”.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"