BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Syndrom „placówki” i „wyścig szczurów”: ukryte funkcje egzaminów zewnętrznych
Instytucja:
Data: czerwiec 2002
Badacz: Jarosław Domalewski
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytanie, które czynniki determinują osiągnięcia uczniów na egzaminach gimnazjalnych. Próbę badawczą stanowili wszyscy dostępni w chwili przeprowadzania badania uczniowie klas trzecich gimnazjów, znajdujący się na terenie wybranych sześciu gmin. Badanie przeprowadzono metodą audytoryjną, zastosowano kwestionariusz ankiety, Test Matryc Ravena oraz test cichego czytania ze zrozumieniem UNESCO. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że: 1) im trudniejsze w danej gminie warunki gospodarcze, demograficzne, oświatowe, tym osiągnięcia uczniów na egzaminie gimnazjalnym są wyższe; 2) brak „dobrego” pochodzenia nie stanowi bariery w uzyskaniu ponadprzeciętnych wyników; 3) im wyższa umiejętność rozumienia czytanego cicho tekstu, tym lepszy wynik na egzaminach gimnazjalnych; 4) wyższy poziom kapitału kulturowego charakteryzuje uczniów gimnazjum znajdującego się poza wsią gminną; 5) im wyższe oceny szkolne, tym różnice przeciętnych wyników uczniów na egzaminie zewnętrznym z poszczególnych gimnazjów są mniejsze. Wyniki przeprowadzonego badania dowiodły, że cel zewnętrznego systemu oceniania, jakim było uniezależnienie przyszłej kariery szkolnej ucznia od środowiska jego pochodzenia, udało się osiągnąć jedynie częściowo. Do głównych konsekwencji wprowadzania zewnętrznego systemu oceniania zaliczono natomiast wystąpienie syndromu „placówki”, który miał przejawiać się m.in. w podjęciu wysiłku przez szkoły wiejskie na rzecz poprawy jakości własnego funkcjonowania (często o charakterze jednorazowym).

Deskryptory TESE: egzamin końcowy, reforma szkolnictwa, obszar wiejski, szkoła, uczenie się, efekt uczenia się
TESE descriptors: final examination, educational reform, rural area, school, learning, learning outcome
Publikacje:
  • Domalewski, J. (2003). Syndrom „placówki” i „wyścig szczurów”: ukryte funkcje egzaminów zewnętrznych. Acta Universitatis Nicolai Copernici. Nauki Humanistyczno-Społeczne. Socjologia Wychowania, 15, 157-183.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"