Abstrakt: |
Celem badania była odpowiedź na pytanie, czy w polskich szkołach występuje Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć, a jeśli tak, to jakie są jego rozmiary w klasach I-III i jakie są jego przyczyny. Przeprowadzono wywiady z nauczycielkami klas początkowych. Posłużono się także testem GIFT (Grupowy Inwentarz do Badania Uzdolnień Twórczych). Testem przebadano 1210 dzieci z klas II-III ze szkół katowickich. Dzięki testowi GIFT uzyskano informacje o liczbie dzieci uzdolnionych w badanej szkole: bardzo wysokie uzdolnienia stwierdzono u 130 uczniów (10,7%); wysokie u 290 (24%); średnie u 451 (37,3%); niskie u 258 (21,3%); bardzo niskie u 81 (6,7%). Okazało się jednocześnie, że uczniowie bardzo uzdolnieni i uzdolnieni otrzymują stopnie znacznie poniżej własnych możliwości. Dotyczy to około 10% badanej populacji. |