BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć jako niepowodzenie szkolne uczniów zdolnych: diagnoza i terapia
Instytucja:
Data: 1996 – 1999
Badacz: Beata Dyrda
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: 1) Przypuszcza się, że badani uczniowie charakteryzujący się wysokim poziomem uzdolnień intelektualnych typu konwergencyjnego i wysokim poziomem uzdolnień intelektualnych typu dywergencyjnego osiągają wysokie wyniki w nauce. 2) Przypuszcza się, że istnieje istotna zależność pomiędzy poziomem uzdolnień intelektualnych typu konwergencyjnego a wynikami w nauce badanych uczniów. 3) Przypuszcza się, że istnieje zależność odwrotnie proporcjonalna pomiędzy poziomem uzdolnień intelektualnych typu dywergencyjnego a wynikami w nauce badanych uczniów. W badaniu wykorzystano metodę wywiadu, Test Matryc Ravena, Grupowy Inwentarz do Badania Uzdolnień Twórczych Młodzieży (GIFFI I), Test Niezwykłych Zastosowań Guilforda, analizę dokumentacji szkolnej oraz metodę indywidualnych przypadków połączoną z terapią. Próbę badawczą stanowiło 282 uczniów w wieku od 11 do 13 lat uczęszczających do piątych i szóstych klas szkół podstawowych w Katowicach, 11 nauczycieli-wychowawców oraz rodzice badanych uczniów. Badanie przeprowadzono w trzech etapach: w pierwszym zrealizowano badania testowe, w drugim analizowano indywidualne przypadki, a w trzecim podjęto próby terapii. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono prawidłowość hipotezy o osiąganiu wysokich wyników w nauce szkolnej przez uczniów charakteryzujących się wysokim poziomem uzdolnień intelektualnych zarówno typu konwergencyjnego, jak i dywergencyjnego. Potwierdzono również słuszność drugiego założenia o istnieniu zależności między poziomem uzdolnień intelektualnych typu konwergencyjnego a wynikami w nauce respondentów. Odrzucono prawidłowość trzeciej hipotezy.

Deskryptory TESE: postępy w nauce, efekt uczenia się, uczenie się, proces uczenia się, uczeń, uzdolniony, inteligencja, postawa, kompetencja uczenia się
TESE descriptors: study progress, learning outcome, learning, learning process, pupil, gifted, intelligence, attitude, learning to learn
Publikacje:
  • Dyrda, B. (2000). Syndrom Nieadekwatnych Osiągnięć jako niepowodzenie szkolne uczniów zdolnych: diagnoza i terapia. Kraków: "Impuls".
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"