Tytuł badania: |
Symulacje modelowe nowoczesną metodą kształcenia zawodowego |
Instytucja: |
|
Data: |
[2008] |
Badacz: |
Monika Wawer, Rafał Wawer |
Abstrakt: |
Weryfikacji poddano dwie hipotezy badawcze: 1. Przyjmuje się, że w edukacji młodzieży szkół zawodowych wykorzystanie symulacji modelowych spowoduje podniesienie skuteczności kształcenia. 2. Przyjmuje się, iż wiedza przekazywana młodzieży szkół zawodowych za pomocą symulacji modelowych zostanie zapamiętana trwalej. Zmienną niezależną było wykorzystanie symulacji modelowej, kolejną zmienną niezależną zaś – szkoła, do której uczęszczała badana młodzież. Z kolei zmiennymi zależnymi uczyniono skuteczność kształcenia i trwałość wiedzy. Do zebrania materiału badawczego posłużono się naturalnym eksperymentem pedagogicznym. W ramach eksperymentu wykorzystano test osiągnięć szkolnych. W badaniu łącznie uczestniczyło 190 uczniów z ośmiu klas techników budowlanych. Na podstawie wyników badania potwierdzono pierwszą hipotezę – rzeczywiście, w grupie eksperymentalnej użycie symulacji modelowych przyczyniło się do wzrostu osiągnięć szkolnych – o 82,54% w stosunku do badania pretestowego. Potwierdzono również hipotezę drugą – wiedza przekazywana uczestnikom badania za pomocą symulacji modelowych została przez respondentów zapamiętana trwalej. Badacze zwracają zatem uwagę na zasadność i potrzebę stosowania materiałów dydaktycznych w postaci symulacji modelowych wśród uczniów szkół zawodowych i technicznych, co przyczyni się do większej skuteczności nauczania i zwiększenia trwałości zdobytej wiedzy przez młodzież. |
Deskryptory TESE: |
kształcenie i szkolenie zawodowe, metoda aktywizująca, metodyka, treści kształcenia, jakość kształcenia, postępy w nauce, niedostateczne osiągnięcia w nauce, trwałość |
TESE descriptors: |
vocational education and training, activity method, learning theory, content of learning, quality of education, study progress, re-assessment, sustainability |
Publikacje: |
- Wawer, M. i Wawer, R. (2009). Symulacje modelowe nowoczesną metodą kształcenia zawodowego. W: E. Sałata (red.), Problemy dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli (s. 207-212). Radom: Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy, Politechnika Radomska im. Kazimierza Pułaskiego, Uniwersytet Warszawski.
|