Tytuł badania: |
Symptomy wypalenia zawodowego w grupie nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych |
Projekt badawczy: |
- Badanie podłużne – Ścieżki rozwoju edukacyjnego młodzieży – szkoły pogimnazjalne
|
Typ badania: |
podłużne |
Instytucja: |
|
Data: |
2009 – 2011 |
Badacz: |
Ludmiła Rycielska, Marek Smulczyk |
Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 1703 nauczycieli. 266 respondentów pracowało w szkołach zawodowych, 513 w technikach, 54 w liceach profilowanych, a 870 w liceach ogólnokształcących. W badanej próbie znalazły się 1324 kobiety; 483 respondentów nie ukończyło 35. roku życia. Do analizy zakwalifikowano kwestionariusze wypełnione przez 1691 nauczycieli. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Kwestionariuszem Nauczyciela opracowanym specjalnie na potrzeby tego badania. Szczególnie duże problemy w nauczaniu mieli nauczyciele matematyki i fizyki. Na podstawie wyników badania stwierdzono także związek pomiędzy wiekiem respondentów a poziomem ich satysfakcji z pracy. Okazało się, że największe niezadowolenie z wykonywanego zawodu wykazywali nauczyciele pomiędzy 36. a 42. rokiem życia. Najgorzej o własnym zawodzie wypowiadali się najmłodsi nauczyciele. Opinie o zawodzie stawały się lepsze w starszych grupach respondentów. Zauważono ponadto związek pomiędzy wsparciem proaktywnym wobec uczniów a spadkiem poziomu wypalenia zawodowego. Na poczucie wypalenia w pracy miały również wpływ konflikty między nauczycielem a dyrektorem placówki. Niższa satysfakcja z pracy charakteryzowała nauczycieli skonfliktowanych z dyrektorem; mieli oni poza tym większe trudności w pracy z uczniami i nieco gorszą opinię o swoim zawodzie. Na problemy ze zdyscyplinowaniem uczniów skarżyli się respondenci charakteryzujący się wysokim poziomem wypalenia zawodowego. |
Autorskie słowa kluczowe: |
wypalenie, nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych, psychologia edukacji |
Author's Keywords: |
burnout, high school teachers, educational psychology |
Deskryptory TESE: |
relacja nauczyciel – uczeń, dobre samopoczucie, atmosfera w klasie, nauczyciel, zachowania |
TESE descriptors: |
teacher-student relation, well-being, classroom climate, teacher, behaviour |
Publikacje: |
- Smulczyk, M. i Rycielska, L. (2013). Symptomy wypalenia zawodowego w grupie nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych. Pedagogika Społeczna, 4, 113-132.
|