BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Symptomy wypalenia zawodowego w grupie nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych
Projekt badawczy:
  • Badanie podłużne – Ścieżki rozwoju edukacyjnego młodzieży – szkoły pogimnazjalne
Typ badania: podłużne
Instytucja:
Data: 2009 – 2011
Badacz: Ludmiła Rycielska, Marek Smulczyk
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 1703 nauczycieli. 266 respondentów pracowało w szkołach zawodowych, 513 w technikach, 54 w liceach profilowanych, a 870 w liceach ogólnokształcących. W badanej próbie znalazły się 1324 kobiety; 483 respondentów nie ukończyło 35. roku życia. Do analizy zakwalifikowano kwestionariusze wypełnione przez 1691 nauczycieli. Do zebrania materiału badawczego posłużono się Kwestionariuszem Nauczyciela opracowanym specjalnie na potrzeby tego badania. Szczególnie duże problemy w nauczaniu mieli nauczyciele matematyki i fizyki. Na podstawie wyników badania stwierdzono także związek pomiędzy wiekiem respondentów a poziomem ich satysfakcji z pracy. Okazało się, że największe niezadowolenie z wykonywanego zawodu wykazywali nauczyciele pomiędzy 36. a 42. rokiem życia. Najgorzej o własnym zawodzie wypowiadali się najmłodsi nauczyciele. Opinie o zawodzie stawały się lepsze w starszych grupach respondentów. Zauważono ponadto związek pomiędzy wsparciem proaktywnym wobec uczniów a spadkiem poziomu wypalenia zawodowego. Na poczucie wypalenia w pracy miały również wpływ konflikty między nauczycielem a dyrektorem placówki. Niższa satysfakcja z pracy charakteryzowała nauczycieli skonfliktowanych z dyrektorem; mieli oni poza tym większe trudności w pracy z uczniami i nieco gorszą opinię o swoim zawodzie. Na problemy ze zdyscyplinowaniem uczniów skarżyli się respondenci charakteryzujący się wysokim poziomem wypalenia zawodowego.

Autorskie słowa kluczowe: wypalenie, nauczyciele szkół ponadgimnazjalnych, psychologia edukacji
Author's Keywords: burnout, high school teachers, educational psychology
Deskryptory TESE: relacja nauczyciel – uczeń, dobre samopoczucie, atmosfera w klasie, nauczyciel, zachowania
TESE descriptors: teacher-student relation, well-being, classroom climate, teacher, behaviour
Publikacje:
  • Smulczyk, M. i Rycielska, L. (2013). Symptomy wypalenia zawodowego w grupie nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych. Pedagogika Społeczna, 4, 113-132.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"