BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Symptomy uzależnienia studentów od internetu a poziom ich kompetencji informatycznych
Data: 2008
Badacz: Robert Lis
Abstrakt:

Celem badania było określenie zależności między uzależnieniem od internetu a wynikami w nauce u studentów Politechniki Lubelskiej, z uwzględnieniem poziomu kompetencji internetowych respondentów. Badaniem objęto 110 studentów czwartego i piątego roku edukacji techniczno-informatycznej. 81,8% badanych stanowili mężczyźni, 18,2% – kobiety; 47,6% respondentów pochodziło z miasta, 52,4% – ze wsi. W badaniu wykorzystano kwestionariusz K. Young (Internet Addiction Test), który obejmował osiem przejawów uzależnienia od internetu. Za wskaźnik wyników w nauce posłużyły średnie ocen studentów za ostatni rok akademicki. Dokonano również pomiaru samooceny studentów ich umiejętności internetowych na pięciopunktowej skali. Uzyskane wyniki pozwoliły stwierdzić, że studenci o niższych osiągnięciach w nauce oraz niższym poziomie kompetencji informatycznych częściej wykazywali różne przejawy uzależnienia od internetu. Jednocześnie niektóre z tych przejawów korelowały dodatnio z wysokimi kompetencjami informatycznymi, a były to: 1) wzmagająca się potrzeba zwiększania ilości czasu spędzanego w internecie, aby uzyskać większe zadowolenie; 2) zaabsorbowanie internetem do tego stopnia, że ciągle rozmyślają o odbytych sesjach internetowych i/lub nie mogą się doczekać kolejnych; 3) spędzanie w internecie więcej czasu, niż pierwotnie się planowało; 4) podejmowanie wielokrotnych prób kontrolowania, ograniczania lub zaprzestania korzystania z internetu.

Autorskie słowa kluczowe: wyniki w nauce, studenci, uzależnienie od Internetu, korelacje
Author's Keywords: academic performance, students, Internet addiction, correlations, information competences
Deskryptory TESE: Internet, efekt uczenia się, trudności w nauce, student, kompetencje
TESE descriptors: Internet, learning outcome, learning difficulty, student, competence
Publikacje:
  • Lis, R. (2012). Symptomy uzależnienia studentów od internetu a poziom ich kompetencji informatycznych. Biuletyn Edukacji Medialnej, 1, 27-37.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"