Abstrakt: |
Celem badania było określenie zależności między uzależnieniem od internetu a wynikami w nauce u studentów Politechniki Lubelskiej, z uwzględnieniem poziomu kompetencji internetowych respondentów. Badaniem objęto 110 studentów czwartego i piątego roku edukacji techniczno-informatycznej. 81,8% badanych stanowili mężczyźni, 18,2% – kobiety; 47,6% respondentów pochodziło z miasta, 52,4% – ze wsi. W badaniu wykorzystano kwestionariusz K. Young (Internet Addiction Test), który obejmował osiem przejawów uzależnienia od internetu. Za wskaźnik wyników w nauce posłużyły średnie ocen studentów za ostatni rok akademicki. Dokonano również pomiaru samooceny studentów ich umiejętności internetowych na pięciopunktowej skali. Uzyskane wyniki pozwoliły stwierdzić, że studenci o niższych osiągnięciach w nauce oraz niższym poziomie kompetencji informatycznych częściej wykazywali różne przejawy uzależnienia od internetu. Jednocześnie niektóre z tych przejawów korelowały dodatnio z wysokimi kompetencjami informatycznymi, a były to: 1) wzmagająca się potrzeba zwiększania ilości czasu spędzanego w internecie, aby uzyskać większe zadowolenie; 2) zaabsorbowanie internetem do tego stopnia, że ciągle rozmyślają o odbytych sesjach internetowych i/lub nie mogą się doczekać kolejnych; 3) spędzanie w internecie więcej czasu, niż pierwotnie się planowało; 4) podejmowanie wielokrotnych prób kontrolowania, ograniczania lub zaprzestania korzystania z internetu. |