BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Symptomatologia depresyjna w funkcjonowaniu dzieci z upośledzeniem umysłowym
Instytucja:
Data: [1996]
Badacz: Jarosław Rola
Abstrakt:

Badanie poświęcone było analizie związków między upośledzeniem umysłowym a depresją; celem była m.in. weryfikacja hipotez: symptomatologia depresyjna jest częściej obecna w funkcjonowaniu dzieci z upośledzeniem umysłowym niż prawidłowo rozwijających się; są możliwe różnice w zakresie częstotliwości manifestowania symptomów depresji u obu grup; symptomatologia depresyjna jest częściej obecna u chłopców; symptomy depresyjne u obu grup dzieci współwystępują z lękiem, agresywnością, chwiejnością emocjonalną, stopniem zadowolenia ze wsparcia społecznego. Badaniem objęto 200 dzieci z lekkim upośledzeniem umysłowym i 100 o prawidłowym poziomie funkcjonowania intelektualnego. Zastosowano Inwentarz Stanu i Cechy Lęku dla Dzieci (STAIC) w modyfikacji Wrześniewskiego i Iwaniszczuk, wersje eksperymentalne narzędzi: Inwentarz Depresyjności Dziecka M. Kovacs, Skalę Werbalnej i Fizycznej Agresji oraz Skalę Chwiejności Emocjonalnej Caprary i Pastorelli, Listę Manifestowanych Symptomów Depresyjnych w Klasie Szkolnej Bauera (wypełniany przez nauczyciela), narzędzia opracowane na potrzeby badania: Kwestionariusz Wsparcia Społecznego Dziecka, Listę Symptomów Depresyjnych Manifestowanych w Środowisku Domowym (wypełniany przez matkę). Wyniki badania były następujące: dzieci z upośledzeniem prezentowały większe nasilenie symptomów depresyjnych; potwierdzono hipotezę o większej depresyjności dzieci z upośledzeniem; chłopcy z upośledzeniem uzyskiwali w Inwentarzu Depresyjności wyższe wyniki niż dziewczęta z upośledzeniem; dziewczęta prawidłowo rozwijające się uzyskiwały w Inwentarzu Depresyjności istotnie wyższe wyniki niż chłopcy; dzieci z upośledzeniem częściej manifestowały obniżenie nastroju, nie stwierdzono w tym zakresie różnic między płciami w obu grupach; dzieci z upośledzeniem częściej skarżyły się na trudności w kontaktach interpersonalnych, częściej dotyczyło to chłopców; nieefektywność nie różnicowała obu grup dzieci, w grupie upośledzonych istotnie wyższe wyniki uzyskiwali chłopcy; u dzieci z upośledzeniem częściej miała miejsce utrata zainteresowania dotychczas preferowanymi formami aktywności, w tym zakresie nie stwierdzono różnic między płciami w obu grupach; dzieci z upośledzeniem miały bardziej negatywną samoocenę, częściej dotyczyło to chłopców; u chłopców z upośledzeniem symptomy depresyjne współwystępowały z lękiem, agresywnością, chwiejnością emocjonalną oraz niskim stopniem zadowolenia z otrzymywanego wsparcia, u chłopców rozwijających się normalnie – ze stopniem zadowolenia ze wsparcia (silna zależność ujemna); u dziewcząt z upośledzeniem i prawidłowo rozwijających się symptomy depresyjne współwystępowały z niskim stopniem zadowolenia z otrzymywanego wsparcia społecznego.

Deskryptory TESE: upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, osobowość, psychologia, problemy zdrowotne, dziecko, płeć
TESE descriptors: disability, intellectual disability, personality, psychology, health problems, child, gender
Publikacje:
  • Rola, J. (1996). Symptomatologia depresyjna w funkcjonowaniu dzieci z upośledzeniem umysłowym. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 7, 357-370.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"