BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Sytuacja edukacyjna i zawodowa absolwentów studiów licencjackich – wstępna diagnoza na przykładzie województwa podkarpackiego
Data: maj 2004
Badacz: Elżbieta Drogosz-Zabłocka
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaka jest sytuacja absolwentów studiów licencjackich, czy pracują lub pracowali, czy byli zarejestrowani jako bezrobotni itd.? Czym się kierują, podejmując pracę, czy pracują w wyuczonym zawodzie lub zawodach pokrewnych? Jeśli tracą pracę, to z jakich powodów? Czy łączą pracę z nauką, jakie studia (kursy) podejmują? Jaki jest przebieg ścieżki edukacyjnej i zawodowej absolwentów studiów licencjackich? Do zebrania materiału posłużono się ankietą pocztową. Badaniem objęto absolwentów z 2002 roku jednej (niepaństwowej) szkoły wyższej w województwie podkarpackim. Ankiety skierowano do 560 osób, które ukończyły takie kierunki jak: ekonomia, administracja, informatyka i ekonometria oraz turystyka i rekreacja. Odsetek zwróconych kwestionariuszy, które zakwalifikowano do analizy, wynosił 54,3% (296 ankiet). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że tylko jedna trzecia licencjatów wykonywała pracę zgodną z kierunkiem ukończonych studiów. Wykazano, że blisko trzy czwarte pracujących respondentów znalazło zatrudnienie w miejscu zamieszkania lub w pobliżu (trzy osoby pracowały w Warszawie i kolejne trzy – za granicą). Zdaniem dwóch trzecich pracujących absolwentów wiedza i umiejętności zdobyte w trakcie studiów były bardzo przydatne lub dość przydatne w ich pracy zawodowej (jednocześnie jedna trzecia ankietowanych wyraziła negatywną opinię na ten temat). Dodatkowo na podstawie zgromadzonego materiału wyróżniono 11 ścieżek edukacyjno-zawodowych (w tym do najczęściej odnotowanych zaliczono ścieżkę: studia uzupełniające oraz praca, bądź ścieżkę: praca, utrata pracy i jej poszukiwanie).

Deskryptory TESE: absolwent, praca, kariera zawodowa, rynek pracy, kariera szkolna, przebieg kariery zawodowej, studia wyższe, absolwent szkoły wyższej, bezrobocie
TESE descriptors: school leaver, labour, career, labour market, school career, career advancement, higher education course, graduate, unemployment
Publikacje:
  • Drogosz-Zabłocka, E. (2004). Sytuacja edukacyjna i zawodowa absolwentów studiów licencjackich – wstępna diagnoza na przykładzie województwa podkarpackiego. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2, 87-102.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"