Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaka jest sytuacja absolwentów studiów licencjackich, czy pracują lub pracowali, czy byli zarejestrowani jako bezrobotni itd.? Czym się kierują, podejmując pracę, czy pracują w wyuczonym zawodzie lub zawodach pokrewnych? Jeśli tracą pracę, to z jakich powodów? Czy łączą pracę z nauką, jakie studia (kursy) podejmują? Jaki jest przebieg ścieżki edukacyjnej i zawodowej absolwentów studiów licencjackich? Do zebrania materiału posłużono się ankietą pocztową. Badaniem objęto absolwentów z 2002 roku jednej (niepaństwowej) szkoły wyższej w województwie podkarpackim. Ankiety skierowano do 560 osób, które ukończyły takie kierunki jak: ekonomia, administracja, informatyka i ekonometria oraz turystyka i rekreacja. Odsetek zwróconych kwestionariuszy, które zakwalifikowano do analizy, wynosił 54,3% (296 ankiet). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że tylko jedna trzecia licencjatów wykonywała pracę zgodną z kierunkiem ukończonych studiów. Wykazano, że blisko trzy czwarte pracujących respondentów znalazło zatrudnienie w miejscu zamieszkania lub w pobliżu (trzy osoby pracowały w Warszawie i kolejne trzy – za granicą). Zdaniem dwóch trzecich pracujących absolwentów wiedza i umiejętności zdobyte w trakcie studiów były bardzo przydatne lub dość przydatne w ich pracy zawodowej (jednocześnie jedna trzecia ankietowanych wyraziła negatywną opinię na ten temat). Dodatkowo na podstawie zgromadzonego materiału wyróżniono 11 ścieżek edukacyjno-zawodowych (w tym do najczęściej odnotowanych zaliczono ścieżkę: studia uzupełniające oraz praca, bądź ścieżkę: praca, utrata pracy i jej poszukiwanie). |