Abstrakt: |
Celem badania było poznanie rzeczywistej sytuacji, w jakiej żyją dzieci z różnego rodzaju zaburzeniami w rozwoju i odchyleniami od normy, ich środowiska oraz warunkujących go czynników ekonomicznych i społecznych. Badaniem objęto 50 uczniów szkół specjalnych i 50 uczniów szkół masowych z miejscowości do 50 tys. mieszkańców. Z opieki przedszkolnej korzystało 35% dzieci z zaburzeniami i 74% dzieci pełnosprawnych. Rodzice dzieci niepełnosprawnych mieli głównie wykształcenie niepełne podstawowe, podstawowe i zawodowe; pracę miało 30% obojga rodziców, 19% nie miało żadnej pracy; 66% pracowało fizycznie; 95% pracowało w sektorze państwowym. Rodzice dzieci pełnosprawnych mieli wszyscy wykształcenie co najmniej podstawowe (37% średnie, 7% wyższe); 65% pracowało umysłowo; pracowali w różnych sektorach. Sytuacja ekonomiczna rodzin dzieci niepełnosprawnych była w 40% trudna, w 45% bardzo trudna, w 13,6% średnia, żadna rodzina nie miała dobrych warunków, 30% korzystało z pomocy opieki społecznej; w rodzinach dzieci pełnosprawnych 36% miało warunki średnie i dobre. Stwierdzono, że sytuacja dzieci niepełnosprawnych była o wiele mniej korzystna, nie zapewniała warunków do rozwoju. |