Abstrakt: |
Badania przeprowadzono na Wydziale Anglistyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Przedmiotem badań była próba znalezienia przyczyn niezdolności wykorzystania nabytej wiedzy i wykształconych umiejętności podczas kursu z metodologii nauczania języka angielskiego przez studentów. Hipoteza badawcza zakładała, że taki stan rzeczy wynikać może ze studenckiej postawy do przedmiotu. Postawiono następujące pytania badawcze: jak studenci postrzegają metodologię nauczania, jakie są ich postawy w odniesieniu do nauczycielskich technik kształcenia. W badaniach wykorzystano autorski kwestionariusz, który został wypełniony przez 17 studentów z trzeciego roku studiów anglistyki na wymienionej wyżej uczelni. Warunkiem wytypowania studentów było ukończenie przez nich kursu metodologii kształcenia przyszłych nauczycieli. Narzędzie badawcze składało się z ośmiu pytań o charakterze otwartym i zamkniętym. Odpowiedzi na pytania pozwoliły na wysnucie kilku wniosków. Doniesienie zawiera zestawienie porównawcze postaw badanych wobec kursu metodologii przed rozpoczęciem kursu i po jego realizacji (po realizacji kursu postawy pozytywne wzrosły ponad dwukrotnie z 47% do ponad 94%; postawy negatywne zmalały z prawie 12% do 0%). Doniesienie przedstawia także procentowe zestawienie przykładów technik i zasad pracy podczas procesu nauczania (do najczęstszych błędów studenci zaliczali: brak skonkretyzowania polecenia przed rozpoczęciem czynności czytania i słuchania w języku obcym lub zbyt łatwy materiał bazowy, który w rezultacie nie stawia wymagań). Wyniki przeprowadzonych badań pokazują, że kurs metodologii nie miał wpływu na osoby, które wiązały swoją karierę zawodową z nauczycielstwem (prawie 12% badanych chciałoby, po przebytym kursie, nadal zostać nauczycielem). Badania potwierdzają, że respondenci za główne źródło zdobywania umiejętności i wiedzy dotyczących sposobów kształcenia uznawali w 30% szkołę, a w 70% odbyty kurs metodologiczny. Ponad 35% badanych potwierdziło, że najbardziej lubili takie ćwiczenia na kursie metodologicznym, które pokazywały, jak wykorzystać teorię w praktyce. |