Abstrakt: |
Badania eksperymentalne miały na celu ocenę efektywności wykorzystania wielozmysłowych metod do nauczania dzieci słownictwa. W związku z tym dokonano porównania wyników przeprowadzonych testów w grupach eksperymentalnych z wynikami z grup kontrolnych. Eksperyment miał miejsce w szkołach podstawowych w Zielonej Górze (badaniami objęto dwie jednostki lekcyjne w ciągu tygodnia). Łącznie w badaniach wzięło udział 45 klas. Stworzono dwie grupy eksperymentalne oraz cztery grupy kontrolne (wszyscy uczniowie byli w wieku ośmiu, dziewięciu lat). Eksperyment łącznie objął 113 przedmiotów (30 przedmiotów eksperymentalnych i 83 przedmioty kontrolne). Wyniki badań opracowano z wykorzystaniem technik ilościowych (pomiary statystyczne np.: analiza wariancji). Eksperyment wykazał, że zachodzi znacząca różnica pomiędzy dwoma typami badanych grup (grupy eksperymentalne: poziom wysoki i średni – 46,7%, niski – 6,6%; grupy kontrolne: poziom niski – 74,7%, średni – 15,7%, wysoki – 9,6%). Doniesienie ilustruje m.in. wyniki przeprowadzonych testów (zróżnicowanie słownictwa: 17/48, rozumienie słownictwa: 8/48, używanie rozbieżnego słownictwa 23/48). Wyniki badań miały stać się asumptem do zaprojektowania autorskiego pomysłu dydaktycznego dla małych dzieci, uczących się języka angielskiego jako obcego. |