BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Analiza karier naukowych (badanie absolwentów studiów doktoranckich)
Data: październik 2001 – listopad 2001
Badacz: Paweł B. Sztabiński
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaka jest sytuacja absolwentów studiów doktoranckich w zakresie pracy zawodowej, a więc czy i gdzie pracują, na jakich stanowiskach itd.? Czym się kierują, podejmując pracę? Jaki jest stopień zaawansowania ich prac doktorskich i z czego wynikają ewentualne opóźnienia? Badanie miało charakter pilotażowy (próbę ograniczono do absolwentów tylko jednej uczelni). Do zebrania materiału posłużono się ankietą pocztową. Ogółem wysłano 364 kwestionariusze i uzyskano zwrot od 133 osób (38,2%) – w tym od czterech osób, które jeszcze nie ukończyły studiów doktoranckich. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że około trzech czwartych respondentów znalazło pracę na pełnym etacie i zdecydowana większość wykonywała pracę naukowo-dydaktyczną, naukową lub dydaktyczną w instytucji akademickiej (zgodnie ze zgromadzonym materiałem około dwóch trzecich ankietowanych absolwentów studiów doktoranckich, którzy podjęli pracę w nauce, było zatrudnionych na stanowisku adiunkta, a niemal wszyscy pozostali w zbliżonych proporcjach – na stanowiskach asystenta lub wykładowcy). Okazało się, że wśród osób pracujących poza nauką m.in. sześciu badanych zajmowało kierownicze stanowiska w administracji państwowej lub w wielkich zakładach pracy. Na podstawie udzielonych odpowiedzi ustalono, że najczęstszym motywem podejmowania pracy naukowej była możliwość rozwijania swoich zainteresowań (74%). Zwrócono uwagę, że stosunkowo niewielu respondentów podjęło pracę naukową z powodu jej wysokiego prestiżu (14%) czy możliwości kontaktu z ciekawymi ludźmi (14%). Dodatkowo wykazano, że na 125 osób, które odpowiedziały na pytanie dotyczące stopnia zaawansowania pracy doktorskiej, dwie trzecie uzyskały już stopień doktora, 10% otrzymało recenzję, czekało na nią lub wprowadzało poprawki po przeczytaniu pracy przez promotora; co piąty badany przyznał się do większych opóźnień.

Deskryptory TESE: absolwent, studia doktoranckie, badania edukacyjne, dorosły student, edukacja
TESE descriptors: school leaver, doctoral studies, educational research, mature student, education
Publikacje:
  • Sztabiński, P.B. (2002). Badanie absolwentów studiów doktoranckich – problemy warsztatowe i wstępne hipotezy. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2, 77-90.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"