BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Analiza jakości życia studentów w kontekście stylu radzenia sobie ze stresem
Instytucja:
Data: 1995
Badacz: Anna Brysiewicz, Włodzimierz Piątkowski, Michał Skrzypek, Maciej Wszędyrówny
Abstrakt:

Celem badań była weryfikacja jakości życia studentów w kontekście stylu radzenia sobie ze stresem. W badaniach istotne okazało się także powiązanie stylów radzenia sobie ze stresem z cechami socjodemograficznymi. Łącznie przebadano 173 studentów (129 kobiet, 44 mężczyzn). Studiowali oni na wybranych kierunkach medycznych i humanistycznych na dwóch uczelniach: Akademii Medycznej w Lublinie (69% badanych; kierunki: analityka, wydział lekarski, farmacja) oraz na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej (31%; kierunki: socjologia, filozofia). W badaniach wykorzystano Skalę Sposobów Radzenia Sobie ze Stresem (oprac. Folkman i Lazarus), a także The MOS 36-item Short-Form Health Survey, dzięki któremu pozyskano dane o jakości życia badanych. Dane z badań opracowano na podstawie obliczeń statystycznych (pakiet statystyczny STATISTICA 5.0) z wykorzystaniem metod nieparametrycznych: test Manna-Whitneya oraz korelacja rang Spearmana. Zastosowano także regresję wielokrotną krokową. Wyniki badań wskazują na związki i zależności w różnicach w zakresie jakości życia i radzenia sobie ze stresem a rodzajem uczelni, na których studiuje wybrana grupa osób. Studentów z uczelni medycznej charakteryzuje niższa jakość życia psychicznego. Rzadziej jest też przez nich stosowana strategia radzenia sobie ze stresem zorientowana problemowo. Okazuje się, że studenci kierunku lekarskiego odznaczają się niższym poziomem przejawianego optymizmu niż pozostali badani z uczelni o profilu medycznym. Zbadano także korelację pomiędzy przedmiotem badań a rokiem studiów (im starszy rocznik, tym częściej stosowana jest strategia problemowa, a rzadziej emocjonalna) oraz płcią (u kobiet dominuje strategia zorientowana emocjonalnie).

Deskryptory TESE: wiek, student, analiza statystyczna, postawa, zachowania, życie studenckie
TESE descriptors: age, student, statistical analysis, attitude, behaviour, student life
Publikacje:
  • Skrzypek, M., Piątkowski, W., Brysiewicz, A. i Wszędyrówny, M. (2001). Analiza jakości życia studentów w kontekście stylu radzenia sobie ze stresem. Raport z badań. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio I. Philosophia – Sociologia, XXVI, 261-275.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"