Tytuł badania: |
Sprawność intelektualna kandydatów na studia uniwersyteckie (na przykładzie rekrutacji na psychologię) |
Instytucja: |
|
Data: |
1998 – 1999 |
Badacz: |
Dorota Turska, Renata Wiechnik |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaki poziom sprawności funkcji intelektualnych przejawiają kandydaci na studia psychologiczne? Czy poziom sprawności różnicuje się ze względu na rodzaj diagnozowanej dyspozycji intelektualnej oraz rodzaj materiału myślowego? Do zebrania materiału posłużono się Testem Ogólnointelektualnym, który wykorzystano w procedurze kwalifikacyjnej na studia psychologiczne w UMCS w latach 1998 i 1999. Badaniem objęto grupę zdających, która liczyła 583 osoby (95% stanowili absolwenci liceum ogólnokształcącego). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że sprawność respondentów w radzeniu sobie z zadaniami intelektualnymi była niska. Badani uzyskali przeciętną ocenę 3,08 (1998) oraz 2,93 (1999). Zgodnie ze zgromadzonym materiałem wykazano, że najwyższe wyniki kandydaci na studia psychologiczne osiągnęli w próbach diagnozujących zdolności językowe, natomiast najmniejsze – w zakresie prób matematycznych. |
Deskryptory TESE: |
psychologia, kompetencje językowe, matematyka, student, sprawność, inteligencja, studia wyższe, procedura rekrutacji |
TESE descriptors: |
psychology, language skills, mathematics, student, efficiency, intelligence, higher education course, recruitment procedure |
Publikacje: |
- Turska, D. i Wiechnik, R. (2002). Sprawność intelektualna kandydatów na studia uniwersyteckie (na przykładzie rekrutacji na psychologię). Psychologia Rozwojowa, 4, 80-87.
|