Abstrakt: |
Celem badania było określenie wyobrażeń o małżeństwie i rodzinie wśród młodzieży pochodzącej z rodzin niepełnych. Szukano również odpowiedzi na pytania o wpływ braku ojca albo matki na poglądy dzieci dotyczące ich przyszłej rodziny oraz na dojrzałość społeczną młodzieży. Uczniowie dzielili się także swoimi oczekiwaniami wobec kandydata na przyszłego małżonka i poglądami na temat wychowania dzieci. Badanie przeprowadzono wśród 25 uczniów z rodzin niepełnych i dla porównania wśród 25 uczniów z rodzin pełnych. Licealiści uczęszczali do klas I-IV. Wśród rodziców badanych uczniów z rodzin niepełnych było: 10 wdów, wdowiec, niezamężna matka, osiem matek rozwiedzionych, cztery matki i ojciec żyjący w separacji. 23 uczniów z grupy porównawczej i osiem półsierot oceniło małżeństwa swoich rodziców jako udane. Wszystkie małżeństwa, w których rodzice byli rozwiedzeni albo w separacji, uczniowie określili jako nieudane, w tym pięciu uczniów uznało, że od początku istnienia związki ich rodziców nie były udane. Badani twierdzili, że elementem tworzącym udane małżeństwo jest przede wszystkim zrozumienie między małżonkami (14 wskazań), miłość (12 wskazań) oraz brak kłótni (siedem wskazań). Z 13 dzieci rozwiedzionych rodziców (lub żyjących w separacji) siedmioro nie zmieniłoby nic w małżeństwie rodziców, czworo chciałoby, żeby ojciec nie nadużywał alkoholu. Dziewczęta chętniej wprowadziłyby zmiany w małżeństwie rozwiedzionych rodziców – 17 wskazań; chłopcy natomiast akceptowali istniejącą sytuację – trzech chciałoby coś zmienić. Oczekiwania badanych wobec przyszłej rodziny dotyczyły: miłości (23 wskazania), zrozumienia (16), szczęścia (12), pomocy (11), trwałości (dziewięć) i in. Dzieci z rodzin niepełnych bały się powtórzenia we własnych związkach błędów popełnionych przez rodziców. 23 badanych chciałoby mieć dzieci. Wychowawcy badanych uczniów wysoko oceniali dojrzałość społeczną młodzieży z rodzin pełnych, gorzej – dzieci z rodzin niepełnych. Jednak badania udowodniły, że rodzina niepełna nie w każdym przypadku ma niekorzystny wpływ na wyobrażenia o funkcjonowaniu przyszłej rodziny albo małżeństwa. Często dzieci z takich rodzin chciały stworzyć rodzinę i związek małżeński lepiej oraz inaczej niż rodzice. Jeśli chodzi o wychowywanie dzieci – nie ma zasadniczych różnic w poglądach dzieci z rodzin pełnych i niepełnych.
|