BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Małżeństwo i rodzina w opinii młodzieży wychowywanej w rodzinach niepełnych
Data: luty 1991 – marzec 1991
Badacz: Bożena Matyjas
Abstrakt:

Celem badania było określenie wyobrażeń o małżeństwie i rodzinie wśród młodzieży pochodzącej z rodzin niepełnych. Szukano również odpowiedzi na pytania o wpływ braku ojca albo matki na poglądy dzieci dotyczące ich przyszłej rodziny oraz na dojrzałość społeczną młodzieży. Uczniowie dzielili się także swoimi oczekiwaniami wobec kandydata na przyszłego małżonka i poglądami na temat wychowania dzieci. Badanie przeprowadzono wśród 25 uczniów z rodzin niepełnych i dla porównania wśród 25 uczniów z rodzin pełnych. Licealiści uczęszczali do klas I-IV. Wśród rodziców badanych uczniów z rodzin niepełnych było: 10 wdów, wdowiec, niezamężna matka, osiem matek rozwiedzionych, cztery matki i ojciec żyjący w separacji. 23 uczniów z grupy porównawczej i osiem półsierot oceniło małżeństwa swoich rodziców jako udane. Wszystkie małżeństwa, w których rodzice byli rozwiedzeni albo w separacji, uczniowie określili jako nieudane, w tym pięciu uczniów uznało, że od początku istnienia związki ich rodziców nie były udane. Badani twierdzili, że elementem tworzącym udane małżeństwo jest przede wszystkim zrozumienie między małżonkami (14 wskazań), miłość (12 wskazań) oraz brak kłótni (siedem wskazań). Z 13 dzieci rozwiedzionych rodziców (lub żyjących w separacji) siedmioro nie zmieniłoby nic w małżeństwie rodziców, czworo chciałoby, żeby ojciec nie nadużywał alkoholu. Dziewczęta chętniej wprowadziłyby zmiany w małżeństwie rozwiedzionych rodziców – 17 wskazań; chłopcy natomiast akceptowali istniejącą sytuację – trzech chciałoby coś zmienić. Oczekiwania badanych wobec przyszłej rodziny dotyczyły: miłości (23 wskazania), zrozumienia (16), szczęścia (12), pomocy (11), trwałości (dziewięć) i in. Dzieci z rodzin niepełnych bały się powtórzenia we własnych związkach błędów popełnionych przez rodziców. 23 badanych chciałoby mieć dzieci. Wychowawcy badanych uczniów wysoko oceniali dojrzałość społeczną młodzieży z rodzin pełnych, gorzej – dzieci z rodzin niepełnych. Jednak badania udowodniły, że rodzina niepełna nie w każdym przypadku ma niekorzystny wpływ na wyobrażenia o funkcjonowaniu przyszłej rodziny albo małżeństwa. Często dzieci z takich rodzin chciały stworzyć rodzinę i związek małżeński lepiej oraz inaczej niż rodzice. Jeśli chodzi o wychowywanie dzieci – nie ma zasadniczych różnic w poglądach dzieci z rodzin pełnych i niepełnych.
 

Autorskie słowa kluczowe: małżeństwo
Author's Keywords: marriage
Deskryptory TESE: wychowanie seksualne, kompetencje społeczne, postawa, rodzina niepełna, rodzina, rodzice
TESE descriptors: sex education, social competences, attitude, one-parent family, family, parents
Publikacje:
  • Matyjas, B. (1992). Małżeństwo i rodzina w opinii młodzieży wychowywanej w rodzinach niepełnych. Przysposobienie do Życia w Rodzinie (dod.). Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 2, 30-32.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"