BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czy można w pełni opanować intonację języka drugiego?
Instytucja:
Data: [2005]
Badacz: Monika Zięba-Plebankiewicz
Abstrakt:

Celem badania eksperymentalnego była weryfikacja stopnia przyswojenia angielskiej intonacji u Polaków uczących się tego języka jako obcego. W badaniu wzięło udział 10 studentów (siedem kobiet, trzech mężczyzn) bez problemów ze słyszeniem (drugi rok nauki w Instytucie Języka Angielskiego Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu). Badanie polegało na podwójnym wygłoszeniu dialogu, który został wcześniej wyuczony na pamięć przez osoby biorące udział w eksperymencie. Pierwsze podejście polegało na odegraniu dialogu jako przyjaznej, partnerskiej rozmowy; drugi dialog miał pokazać rozmowę – kłótnię małżeńską. Materiał badawczy pozyskano dzięki nagraniom i analizie wyników w programie Praat (transkrypcję oparto na systemie ToBI). Materiał porównawczy stanowiło nagranie dialogu przez dwóch nauczycieli – Anglików. W badaniu pozyskano do analizy 276 fraz intonacyjnych. Analiza wyników pokazała dane związane z akcentowaniem, ze zdaniami pytającymi i twierdzącymi. Okazało się, że najmniejszy problem – dla uczestników badania – sprawiały zdania twierdzące (przeważała intonacja opadająco-rosnąca, użyta najczęściej we właściwym kontekście). Najtrudniejsze okazały się pytania – często używano intonacji opadającej w pytaniach rozstrzygających i intonacji rosnącej w pytaniach o uzupełnienie.

Deskryptory TESE: student, język nauczania, angielski, komunikacja werbalna, język
TESE descriptors: student, teaching language, English, verbal communication, language
Publikacje:
  • Zięba-Plebankiewicz, M. (2006). Czy można w pełni opanować intonację języka drugiego? Neofilolog, 29, 72-81.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"