Tytuł badania: |
Czy można w pełni opanować intonację języka drugiego? |
Instytucja: |
|
Data: |
[2005] |
Badacz: |
Monika Zięba-Plebankiewicz |
Abstrakt: |
Celem badania eksperymentalnego była weryfikacja stopnia przyswojenia angielskiej intonacji u Polaków uczących się tego języka jako obcego. W badaniu wzięło udział 10 studentów (siedem kobiet, trzech mężczyzn) bez problemów ze słyszeniem (drugi rok nauki w Instytucie Języka Angielskiego Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu). Badanie polegało na podwójnym wygłoszeniu dialogu, który został wcześniej wyuczony na pamięć przez osoby biorące udział w eksperymencie. Pierwsze podejście polegało na odegraniu dialogu jako przyjaznej, partnerskiej rozmowy; drugi dialog miał pokazać rozmowę – kłótnię małżeńską. Materiał badawczy pozyskano dzięki nagraniom i analizie wyników w programie Praat (transkrypcję oparto na systemie ToBI). Materiał porównawczy stanowiło nagranie dialogu przez dwóch nauczycieli – Anglików. W badaniu pozyskano do analizy 276 fraz intonacyjnych. Analiza wyników pokazała dane związane z akcentowaniem, ze zdaniami pytającymi i twierdzącymi. Okazało się, że najmniejszy problem – dla uczestników badania – sprawiały zdania twierdzące (przeważała intonacja opadająco-rosnąca, użyta najczęściej we właściwym kontekście). Najtrudniejsze okazały się pytania – często używano intonacji opadającej w pytaniach rozstrzygających i intonacji rosnącej w pytaniach o uzupełnienie. |
Deskryptory TESE: |
student, język nauczania, angielski, komunikacja werbalna, język |
TESE descriptors: |
student, teaching language, English, verbal communication, language |
Publikacje: |
- Zięba-Plebankiewicz, M. (2006). Czy można w pełni opanować intonację języka drugiego? Neofilolog, 29, 72-81.
|