BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Doświadczenie czasu: zmiany rozwojowe w zakresie związku kształtu drogi i szacowanego czasu potrzebnego na jej przebycie
Instytucja:
Data: [2004]
Badacz: Beata Winnicka
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy zależności oceny czasu potrzebnego na przebycie danej drogi od jej kształtu. Weryfikacji poddano hipotezę, że zmiana kształtu drogi spowoduje zmianę w ocenie czasu potrzebnego na jej przebycie, a wpływ ten będzie silniejszy u młodszych dzieci. W badaniu wzięły udział dzieci mieszkające w Krakowie i uczęszczające do krakowskich szkół oraz przedszkoli (N = 64). Respondenci pochodzili z pełnych rodzin oraz nie wykazywali widocznych przejawów zaburzeń w sferze poznawczej i emocjonalno-społecznej. Badanych podzielono na cztery grupy wiekowe: 3;3-3;9, 6;3-6;0, 9;3-9;9 oraz 15;3-15;9. W badaniu posłużono się metodą eksperymentu. Zadaniem respondentów było wskazanie czasu odpowiedniego do przebycia ośmiu różnych dróg. W wyniku przeprowadzonego badania odnotowano trzy prawidłowości rozwojowe związane z uwzględniem wskazówek przestrzennych w szacowaniu czasu potrzebnego na przebycie drogi: odejście od postrzegania zmiany długości na skutek zmiany kształtu, zwracanie w coraz większym stopniu uwagi na stopień trudności drogi oraz wydłużanie czasu potrzebnego na przebycie drogi wraz z komplikowaniem się jej kształtu. Stwierdzono również, że na ocenę czasu długość drogi wpływała silniej niż jej kształt.

Deskryptory TESE: rozwój dziecka, dziecko, rozumienie, rozumowanie, wiek
TESE descriptors: child development, child, comprehension, reasoning, age
Publikacje:
  • Winnicka, B. (2006). Doświadczenie czasu: zmiany rozwojowe w zakresie związku kształtu drogi i szacowanego czasu potrzebnego na jej przebycie. Psychologia Rozwojowa, 2, 105-115.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"