BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Doświadczenie instytucjonalizacji w biografiach dorosłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych
Instytucja:
Data: 2010 – 2014
Badacz: Agnieszka Golczyńska-Grondas
Abstrakt:

W ramach badania przeprowadzono 38 wywiadów z byłymi wychowankami, urodzonymi w latach 1959-1980, placówek opiekuńczo-wychowawczych. 3 osoby spędziły w placówkach do 3 lat, 6 osób 3-5 lat, 14 osób 5-10 lat, 7 osób powyżej 15 lat. 6 badanych umieszczono w jednej placówce, 9 badanych w 2 placówkach, 15 badanych w 3 placówkach, 5 badanych w 4 placówkach, a 3 badanych w 5. Na podstawie wywiadów stwierdzono, że dominującym sposobem doświadczania instytucjonalizacji jest adaptacja do placówki dzięki funkcjonowaniu w grupie rówieśniczej. Dla byłych wychowanków to właśnie rówieśnicy okazywali się głównymi źródłami wsparcia. Rzadziej na proces adaptacji wychowanka miał wpływ kontakt z innym znaczącym dorosłym albo opiekunem biograficznym, np. wychowawcą. Na traumatyzację instytucjonalizacji opisywaną przez respondentów składały się doświadczane poczucie osamotnienia oraz przemoc ze strony rówieśników. Jako dzieci wychowankowie byli ofiarami przemocy rówieśniczej, co dewastująco wpłynęło na ich psychikę i prawdopodobnie pogarszało stan zdrowia. Na podstawie wypowiedzi badanych zauważono, że 4 osoby w pełni zaadaptowały się do warunków w placówce opiekuńczo-wychowawczej.

Deskryptory TESE: dzieci w placówkach opiekuńczych, dziecko zagrożone, specjalne potrzeby edukacyjne, przemoc, wychowanie dziecka, opieka nad dzieckiem, opieka nad młodzieżą, zdrowie, relacje interpersonalne
TESE descriptors: children in public care, child at risk, special educational needs, violence, child rearing, childcare, youth protection, health, interpersonal relations
Publikacje:
  • Golczyńska-Grondas, A. (2015). Doświadczenie instytucjonalizacji w biografiach dorosłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 1, 29-37.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"