Tytuł badania: |
Wymiana informacji pomiędzy studentami a nauczycielem w aspekcie preferencji tematycznych studentów |
Projekt badawczy: |
- Personalizacja treści pozajęzykowych
|
Instytucja: |
|
Data: |
2003 |
Badacz: |
Małgorzata Bielicka |
Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja przyczyn braku wymiany informacji w zakresie treści tematycznych pomiędzy studentem a nauczycielem. Badanie przeprowadzono wśród 43 studentów Katedry Glottodydaktyki i Translatoryki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (pierwszy rok – 25 osób; drugi i trzeci rok – 18 osób). Zastosowano technikę wywiadu otwartego (głównie przeprowadzanego w grupach trzyosobowych). Badanie jakościowe uzupełniono danymi statystycznymi. Wyniki pokazały, że wymiana informacji w zakresie treści tematycznych pomiędzy studentami a nauczycielami języka niemieckiego jest niezadowalająca, szczególnie jeśli chodzi o studentów pierwszego roku. Analiza danych statystycznych wykazała, że zachodzi różnica pomiędzy studentami z pierwszego roku a pozostałymi rocznikami. Im młodszy rocznik badanych studentów, tym większy problem z wymianą informacji (w zakresie treści tematycznych). Analiza wyników potwierdziła, że do przyczyn wpływających na taki stan rzeczy można zaliczyć m.in.: niską kompetencję nauczyciela w zakresie relacji interpersonalnych, niedostateczne zintegrowanie grupy, brak możliwości doboru treści z programu studiów. |
Deskryptory TESE: |
student, komunikacja werbalna, nauczyciel, kompetencje, relacje interpersonalne, relacja nauczyciel – uczeń |
TESE descriptors: |
student, verbal communication, teacher, competence, interpersonal relations, teacher-student relation |
Publikacje: |
- Bielicka, M. (2005). Wymiana informacji pomiędzy studentami a nauczycielem w aspekcie preferencji tematycznych studentów. Neofilolog, 27, 46-53.
|