Tytuł badania: |
Relacje: rodzice – dorastające dzieci w ocenie rodziców i ich dorastających dzieci |
Instytucja: |
|
Data: |
[2004] |
Badacz: |
Ewa Gurba |
Abstrakt: |
Celem badania była analiza relacji rodziców i dorastających dzieci ze względu na częstotliwość oraz nasilenie występujących konfliktów. Do zebrania materiału posłużono się autorskim Kwestionariuszem Relacji Rodzice-Dzieci. W badaniu wzięło udział 121 uczniów pierwszych klas liceum ogólnokształcącego w Krakowie oraz 83 rodziców. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że najczęstszymi przyczynami nieporozumień między rodzicami a dziećmi były: obowiązki domowe (bałaganienie), aktywność młodzieży (korzystanie z telewizora, słabe oceny, godziny chodzenia spać) oraz relacje interpersonalne (konflikty z rodzeństwem, sposób odpowiadania rodzicom). Na podstawie analizy porównawczej oddzielnych ocen relacji osób dorastających z matką i ojcem wykazano, że więcej sytuacji konfliktowych wywiązuje się między dziećmi a matkami. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami okazało się również, że zdaniem rodziców większą częstotliwość konfliktów powodowało bałaganienie oraz korzystanie z telewizora i komputera. Z kolei w opinii badanej młodzieży częściej dochodziło do nieporozumień w związku z ustaleniem godziny powrotu do domu. |
Autorskie słowa kluczowe: |
obszary nieporozumień, relacje rodzice – dorastające dzieci |
Deskryptory TESE: |
dziecko, rodzice, relacja rodzice – dziecko, zachowania, postawa, rodzina |
TESE descriptors: |
child, parents, parent-child relation, behaviour, attitude, family |
Publikacje: |
- Gurba, E. (2006). Relacje: rodzice – dorastające dzieci w ocenie rodziców i ich dorastających dzieci. Psychologia Rozwojowa, 4, 81-90.
|