Tytuł badania: |
Pisać litery, pisać zwierzęta…, czyli o świadomości pisma u dzieci |
Instytucja: |
|
Data: |
[2003] |
Badacz: |
Grażyna Krasowicz-Kupis |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na pytania, jak kształtują się poszczególne komponenty świadomości pisma u dzieci w wieku 4 i 5 lat oraz jak zmieniają się one wraz z wiekiem. Do zebrania materiału badawczego posłużono się specjalnie opracowanym Testem Świadomości Pisma TSP, który składał się z następujących części: funkcja i zasady pisma; pojęcie czytania i pisania; terminologia metajęzykowa i świadomość słowa; znajomość znaków. W badaniu uczestniczyło 60 dzieci w wieku czterech i pięciu lat (w tym 28 czterolatków oraz 32 pięciolatków; 27 dziewczynek oraz 33 chłopców). Teren badań stanowiły placówki zlokalizowane na terenie m.in. Lublina, Siedlec i Janowa Podlaskiego. W wyniku przeprowadzonego badania odnotowano, że wzrost wyników następował w każdej części TSP wraz z wiekiem. Jednocześnie zgodnie ze zgromadzonym materiałem okazało się, że pojęcie czytania i pisania nie było jeszcze odpowiednio ukształtowane w żadnej z badanych grup (dzieci pięcioletnie, które częściej odwoływały się do struktury literowej, cechowała jednak wyższa świadomość). |
Deskryptory TESE: |
rozwój dziecka, dziecko, umiejętności pisania, pisanie, edukacja przedszkolna, opieka nad dzieckiem, wychowanie dziecka |
TESE descriptors: |
child development, child, written skills, writing, pre-primary education, childcare, child rearing |
Publikacje: |
- Krasowicz-Kupis, G. (2005). Pisać litery, pisać zwierzęta…, czyli o świadomości pisma u dzieci. Psychologia Rozwojowa, 1, 81-90.
|