Tytuł badania: |
Rodzinne uwarunkowania dziecięcych wakacji |
Data: |
1990 – 1991 |
Badacz: |
D. Ciołek, E. Kulicka, B. Michalska, B. Miszczyk, M. Osińska, A. Słupecka, Anna Zawadzka |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie przebiegu i uwarunkowania wakacji uczniów szkoły podstawowej. Badaniami objęto 597 uczniów z klasy czwartej i wyjątkowo z klasy trzeciej. Posłużono się ankietą dla rodziców, z dziećmi i wychowawcami przeprowadzono wywiady, przeanalizowano także wypracowania uczniów. Większość opiekunów badanych uczniów określała sytuację rodziny jako dobrą. Dzieci z rodzin, w których rodzice nie mieli wykształcenia, spędzały prawie całe wakacje w miejscu zamieszkania. Rodzice z wyższym wykształceniem częściej spędzali wakacje z dzieckiem – z uwagi na potrzebę bezpośredniej opieki i przyjacielskiego kontaktu. 13% badanych rodziców pozostawiało dzieciom zupełną swobodę w wyborze zajęć wakacyjnych. Razem ze wzrostem wykształcenia rodziców malał odsetek dzieci wyjeżdżających na kolonie. Całe wakacje w miejscu zamieszkania spędziło kilkoro dzieci z rodzin z co najmniej średnim wykształceniem oraz kilkanaście procent ze środowisk robotniczych. 70% dzieci inteligenckich, 50% z rodzin urzędniczych i 25% ze środowisk robotniczych spędziło co najmniej cztery tygodnie (a nawet dwa miesiące) poza domem.
|
Deskryptory TESE: |
pedagogika czasu wolnego, wakacje, wypoczynek, kalendarz szkolny, planowanie wakacji, relacja dorosły – dziecko |
TESE descriptors: |
leisure education, holidays, leisure, school calendar, staggering of holidays, adult-child relation |
Publikacje: |
- Zawadzka, A. (1992). Rodzinne uwarunkowania dziecięcych wakacji. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 7, 288-293.
|