BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Skąd te nierówności?
Instytucja:
Data: 2000
Badacz: Elżbieta Putkiewicz, Marta Zahorska
Abstrakt:

Celem badań było określenie skali nierówności społecznych w szkołach gimnazjalnych. Terenem badań objęto szkoły z sześciu gmin (dwie miejskie, cztery wiejskie). Główne pytanie badawcze dotyczyło istnienia różnic poziomów inteligencji skrystalizowanej uczniów pierwszych klas gimnazjum z dwu czterdziestotysięcznych miast – jednego położonego w centrum Polski, drugiego na północy – i otaczających je czterech gmin wiejskich. Hipoteza zakładała, że ewentualne różnice mogą świadczyć o różnych doświadczeniach edukacyjnych badanych uczniów i prognozować różną skuteczność dalszego funkcjonowania szkolnego. W badaniach wykorzystano Skalę APIS (oprac. Matczak, Jaworowska, Szustrowa, Ciechanowicz). Łącznie przebadano 281 gimnazjalistów. Wyniki badań potwierdziły, że lokalizacja szkoły istotnie różnicuje osiągane przez uczniów wyniki kształcenia (przede wszystkim w obszarze rozwiązywania działań werbalnych). Tworzenie synonimów słów okazało się zadaniem najłatwiejszym dla uczniów z miasta znajdującego się w sąsiedztwie stolicy. Zadanie to sprawiło największe trudności uczniom ze szkół wiejskich z północy kraju. Doniesienie przedstawia także dane pozyskane z badań z nauczycielami sześciu gminnych gimnazjów (m.in. opinia o nowych programach i podręcznikach). Materiałem badawczym były także nauczycielskie „pamiętniki programowe” opisujące cykl ośmiu lekcji.

Deskryptory TESE: nierówności regionalne, nierówność społeczna, uczeń, gimnazjum, efekt uczenia się
TESE descriptors: regional inequality, social inequality, pupil, lower secondary, learning outcome
Publikacje:
  • Putkiewicz, E. i Zahorska, M. (2001). Skąd te nierówności? Pedagogika Społeczna, 1, 33-42.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"