Tytuł badania: |
Skala Czynników Sprzyjających Dobremu Samopoczuciu Zawodowemu Nauczycieli w szkołach promujących zdrowie – analiza psychometryczna |
Instytucja: |
|
Data: |
2010 – 2011 |
Badacz: |
Dorota Węziak-Białowolska, Magdalena Woynarowska-Sołdan |
Abstrakt: |
Celem prac było stworzenie Skali Czynników Sprzyjających Dobremu Samopoczuciu Zawodowemu Nauczycieli oraz zweryfikowanie jej właściwości psychometrycznych. Prace badawcze składały się z trzech etapów: opracowania skali, badania ankietowego wśród nauczycieli oraz analizy psychometrycznej skali. W badaniu ankietowym, przeprowadzonym między grudniem 2010 a styczniem 2011, wzięło udział 270 nauczycieli ze szkół podstawowych i gimnazjów w różnych miastach w Polsce. Wszystkie placówki posiadały Krajowy Certyfikat „Szkoła promująca zdrowie”. Na podstawie analizy psychometrycznej narzędzia można stwierdzić, że Skala Czynników Sprzyjających Dobremu Samopoczuciu Nauczycieli jest rzetelna, trafna i wielowymiarowa pod względem podskal. W ramach oceny trafności kryterialnej Skali odnotowano następujące związki: 1. wzrost przeciętnego wyniku na odpowiedniej podskali oceny stanu aktualnego wraz ze wzrostem samooceny samopoczucia zawodowego innych nauczycieli; 2. spadek przeciętnego wyniku na odpowiedniej podskali oceny potrzeby poprawy stanu obecnego wraz ze wzrostem samooceny własnego poczucia zawodowego oraz oceny samopoczucia zawodowego innych nauczycieli. Skalę – jak stwierdzono dzięki przeprowadzonym pracom badawczym – można wykorzystywać w szkołach promujących zdrowie w ramach działań związanych z promocją zdrowia nauczycieli – w celu autoewaluacji i diagnozy samopoczucia zawodowego oraz czynników sprzyjających dobremu samopoczuciu zawodowemu nauczycieli. |
Autorskie słowa kluczowe: |
nauczyciele, promocja zdrowia, dobre samopoczucie zawodowe, skala, analiza psychometryczna, szkoła promująca zdrowie |
Author's Keywords: |
teachers, health promotion, occupational wellbeing, scale, psychometric analysis, health promoting school |
Deskryptory TESE: |
metodologia, samoocena, zawód nauczyciela, zdrowie, problemy zdrowotne |
TESE descriptors: |
methodology, self-evaluation, teaching profession, health, health problems |
Publikacje: |
- Woynarowska-Sołdan, M. i Węziak-Białowolska, D. (2012). Skala Czynników Sprzyjających Dobremu Samopoczuciu Zawodowemu Nauczycieli w szkołach promujących zdrowie – analiza psychometryczna. Medycyna Pracy, 1, 73-83.
|